I 2012 handlet nordmenn dagligvarer for 148,1 milliarder kroner. En voksende andel av disse pengene går til de store lavpriskjedene, skriver Stavanger Aftenblad.

I 2005 hadde lavprisbutikkene 46,5 prosent av hele dagligvaremarkedet. I 2009 hadde lavprisbutikkene for første gang en større markedsandel enn den øvrige butikkfloraen.

— Vi ser også at andelen øker inn i 2013, sier Knut Gartland, markedsansvarlig i analyseselskapet Nielsen Norge.

Hvis utviklingen fortsetter som nå, bruker vi 6 av 10 handlekroner i lavprisbutikker innen årsskiftet.

— Større vareutvalg, ikke minst mer ferskvarer, og flere lavprisbutikker er hovedårsaken til at lavprisbutikkene øker mer enn andre butikker som selger dagligvarer, sier Nielsen.

Ifølge Nielsen er mange nærbutikker erstattet med større lavprisbutikker, og dette er en utvikling forbrukerne er fornøyd med.

2 av 3 kroner vi legger igjen hos lavpriskjeder går til Rema 1000 og Kiwi. Samtidig vokser både Rimi (6,5 %), Coop Extra (2,3 %), Coop Prix (6,6 %) og Meny (9,7 %) på det norske markedet.

ICA er blant kjedene som sliter og har nå en markedsandel på 1,4 prosent. Færre Coop Mega-butikker betyr at markedsandelen hos denne kjeden har falt til 5,2 prosent.