Det foreslås tre ulike satser for ikke å overholde parkeringsreglene. Den laveste satsen på 300 kroner vil gjelde for små overtredelser, som å ikke trekke parkeringsbillett ved gratis parkering, eller å feilparkere på kunde— og gjesteparkering.

Normal sats for en parkeringsovertredelse blir 600 kroner, mens det foreslås en høy sats på 900 kroner for feilparkering på parkeringsplasser for funksjonshemmede.

Konfliktsituasjoner

I forslaget heter det også at dersom billetten er synlig, men ligger med skriften ned, vil gebyret falle bort hvis bilføreren kan vise kvittering i ettertid.

Det samme gjelder dersom billetten ikke er synlig, men bilføreren kan dokumentere at parkeringsavgiften er betalt av vedkommende for det aktuelle tidsrommet.

Parkeringskunder vil få en frist på fem minutter i etterkant av at billetten er utløpt. I dagens regelverk er det ingen slik frist.

— Vi har sett en del unødvendige konfliktsituasjoner mellom kunder og parkeringsvakter, for eksempel hvis parkeringsbilletten er utløpt med to minutter, og du får kontrollavgift. Vi mener regelverket har vært for firkantet og legger derfor nå opp til mer kundevennlighet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.

Uavhengig klagenemnd

Regjeringen foreslår også en egen uavhengig klagenemnd for de parkerende, der nemndas avgjørelser vil bli endelige, dersom de ikke bringes inn for domstolene.

Det foreslås også forbud mot provisjonsavlønning av parkeringsvaktene.

— Vi har sett mange eksempler på uryddig oppførsel av parkeringsvakter. Felles krav til alle parkeringsselskapene vil sikre ryddige forhold i hele bransjen, sier Solvik-Olsen.

I det nye forslaget vil det være strengere krav for å kunne fjerne kjøretøy. Det er bare i tilfeller der biler er parkert ulovlig og er til hinder, at det kan være aktuelt å fjerne bilen. I slike tilfeller skal eier først varsles slik at han eller hun får mulighet til å flytte bilen. Hvis parkeringsselskapet ikke lykkes i å kontakte eier, kan fjerning av bilen bli nødvendig, heter det i forslaget. (©NTB)