— Dette er en paradoksal reaksjon i en truende situasjon, ikke sant? Poenget er at visse typer reaksjoner kan avlede det som ellers kunne utviklet seg til en voldshandling, sier kursleder Erik Løvstad fra Løvstadskolen.

Sammen med Linda Gun Løvstad er han i Bergen for å lære ansatte i Gaia Trafikk og HSD Buss å håndtere aggressive og voldelige passasjerer.

Senere skal tilhørerne selv lære opp sjåfører i de to selskapene.

- Kampsport en dårlig idé

Mange av metodene virker enkle; ja, nesten banale.

— Utfordringen er nettopp å gjøre teknikkene enkle. Da er det lettere å lære dem og lettere å hente dem frem i truende situasjoner, sier Løvstad.

Hensikten er å lære «studentene» både mentale, verbale og fysiske beredskapsplaner for å takle slike situasjoner.

— Vold kommer sjelden som lyn fra klar himmel. Lærer man å se tegnene på forhånd, så får man gjerne forberedt seg et sekund eller to, sier han.

Typiske reaksjoner på aggresjon er at man selv blir anspent, kortpustet og går i forsvar.

— Det er veldig vanlig å prøve å stoppe fysisk aggresjon med motaggresjon. Blir man redd, blir man ofte sint også. Men å lære ansatte kampsport er en dårlig idé. Vold avler vold, forteller paret sine tilhørere.

- Dårlig PR å slåss

Verbal avvisning er heller ingen gode idé, ifølge kurslederne, som gir følgende eksempel.

— Istedenfor å si «Nei, du får ikke slå!», kan sjåføren si «Jeg ser du er sint; er det noe jeg kan hjelpe deg med?» Får man i stand dialog, reduseres sjansene for handling.

— I kursheftet står det at humor kan være konfliktdempende?

— Brukt på rett måte kan det avlede aggresjon. Men den må ikke oppfattes som et angrep på den som er aggressiv; men selvironi eller galgenhumor kan fungere. Vår erfaring er at bergensere har lett for å ta et humoristisk poeng, sier han.

— Det står også det at dette er kunde- og medievennlig?

— Fordi det er dårlig PR for busselskapet hvis en sjåfør begynner å slåss med en krakilsk passasjer. Greier han i stedet å mestre situasjonen slik at det ikke ender i vold, blir de andre passasjerene isteden imponert. Selskapet unngår dessuten at episoden havner i avisen, sier han.

Trygg på nattbussen

Opplæringsleder i Gaia Trafikk, Eli Østenstad, er opptatt av at sjåførene skal føle seg trygge når de går på jobb. Også når de skal kjøre fredag og lørdag kveld.

— Da er kunnskap om konflikthåndtering helt vesentlig. Vi har ikke mange voldelige hendelser, men vi vil at sjåførene våre skal lære hvordan de kan styre unna dem vi har, sier hun.

Gaia og HSD har til sammen rundt 1700 bussjåfører. Foreløpig har litt over 200 av dem blitt kurset. Målet er at de aller fleste i løpet av noen år skal få opplæring.

JAN LILLEBØ (foto)
JAN LILLEBØ