KJETIL REITE

— Vi er nok et godt stykke unna en vanlig arbeidsuke. I hvert fall når det ikke er eksamen, sier Pål Bergerud (20) fra Kongsberg, som studerer i Kristiansand.

22 timer i uken

Førsteårs engelskstudenter er blant dem som studerer minst i Norge. Både i Kristiansand, Volda, Bergen, Hønefoss og Tromsø ligger studentene på engelsk mer enn 15 timer unna vanlig arbeidsuke. I Kristiansand jobber de i snitt 22,2 timer hver uke. Det inkluderer både organisert undervisning og selvstudium.

— Jeg tror jeg bare leser en time om dagen, sier en student som studerer så lite at han ikke våger å ha navnet sitt i avisen.

Men han legger til at det går kraftig opp når eksamen nærmer seg.

I dag er det onsdag, og engelskstudentene på første år bachelor har ikke mer undervisning denne uka.

— Det er greit for meg at det ikke er så mye opplegg, sier Stian Urestad Nilsen (20), som kombinerer studier med å spille på 1. divisjonslaget Mandalskameratene.

Lett å bli sløv på høyskole

— Skal man lære alt som står på pensum, tar det lang tid. De som tar faget som en del av lærerutdannelsen bruker nok mer tid, sier han.

Han synes det har vært stor overgang å gå fra videregående til høyskole.

— Jeg har vært vant med videregående. Der får du alt opp i hendene. Når du kommer hit, blir du litt sløv.

— Det blir en stor overgang når du får det så fritt og bestemmer arbeidstiden sin selv, sier Pål

— Men det er stort spekter i klassen. De gamle jobber nok mer enn oss unge, sier han.

Prater i timene

Dessuten er disse mer seriøse og har for lengst lagt av seg vaner de la seg til i grunnskolen.

— Vi unge kan bli sittende og prate i timen og være veldig sosiale.

— De som er i arbeid, jobber 37,5 timer i uka?

-Vi er nok langt unna det, flirer Pål.

Så skal det også være sagt at engelsk er et fag med mye lesing og mindre undervisning.

— Det kan jo hende at studenter på andre fag leser like lite, men at de har mer undervisning enn oss, mener Pål.

Og det har de langt på vei rett i. Studenter som bruker mye tid på studiene, bruker ikke nødvendigvis så mye mer tid på å lese. Det er ofte organisert undervisning som drar opp tidsbruken.

DAGEN ER SLUTT: Disse engelskstudentene har ingen konkrete planer om å lese etter at undervisningen er over. Pål Bergerud skal hjem, mens Stian Urstad Nilsen skal på fotballtrening.<p/>FOTO: KJETIL REITE