Tidligere Mercedes F-modeller har vist teknikk som for eksempel drive-by-wire elektronisk styring. Med F400 Carving er det kjøreegenskapene som nyter godt av ny teknologi.

Aktiv elektronisk kontroll av hjulvinkelen mot bakken er den største nyheten i den sportslige F400. Den ble vist for første gang på bilutstillingen i Tokyo i oktober.

Effektiv i svinger

Med en hjulvinkel som kan varieres mellom 0 og 20 grader oppnår Mercedes en betydelig forbedring av kjøreegenskapene – opptil 30 prosent bedre sideveis stabilitet i svinger. Systemet gjør det også mulig å kjøre raskere gjennom svingene.

Det er likevel ikke bare i svingene du har nytte av den automatiske reguleringen av hjulvinkelen.

F400 er mer retningsstabil enn en bil med konvensjonelt chassis, og det bedrer den aktive sikkerheten. For eksempel ved brå unnamanøvrer.

Rent mekanisk blir hjulenes helningsvinkel regulert ved hjelp av et hydraulisk system, aksler med variabel lengde og elektronikk som sørger for at operasjonen skjer automatisk.

Asymmetriske dekk

Med hjulvinkler som varierer mellom 0 og 20 grader hadde Mercedes bruk for spesielle dekk. I samarbeid med Pirelli har DaimlerChrysler utviklet et dekk som kombinerer personbildekkets gode egenskaper med det beste fra motorsykkeldekk. Med asymmetrisk mønster som går opp på innsiden av dekket sikres veigrepet selv med en hjulvinkel på 20 grader.

Den ytre delen av dekket har et tradisjonelt og gjennomtestet mønster. Det gir lite dekkstøy og utmerket stabilitet rett frem. Innsiden av dekket er bare i kontakt med veien når hjulvinkelen økes, og dette har gjort det mulig å optimalisere den innerste delen av dekket.

Det spesielle dekket har også forskjellige gummiblandinger: Den innerste delen av dekket er utstyrt med en gummiblanding som gir maksimalt veigrep i sving, mens den ytterste delen har en vanlig og hardere gummiblanding som gir slitestyrke og stabilitet rett frem. For første gang er konflikten mellom gode svingegenskaper og god stabilitet rett frem løst i ett og samme dekk.

Flere fordeler

Det er ikke bare i svingene den aktive hjulhelningskontrollen gir bilen mer å gå på: Dersom det er fare for skrens som skyldes overstyring eller understyring, vil systemet tre i funksjon og stabilisere bilen. Det betyr at det vil kunne bedre effekten av ESP — elektronisk stabilitetsprogram.

Aktiv hjulhelningskontroll gir også bedre bremser. Ved å ta i bruk den spesielle friksjonsgummien på innsiden av dekket, vil bremselengde fra 100 km/t bli redusert med fem meter.

Systemet reduserer også faren for vannplaning, og gir bedre fremkommelighet og veigrep på is og snø. DaimlerChrysler utvikler nå et nytt sensorsystem som skal sørge for at hjulvinkelen automatisk justeres etter veiforholdene.

Drive-by-wire

F400 Carving er også utstyrt med teknologi som allerede er på plass hos Mercedes. Drive-by-wire består av elektronisk styring (steer-by-wire) og elektroniske bremser (brake-by-wire).

Styringen blir styrt elektronisk med informasjon fra sensorer, og to elektromotorer sørger for at rattbevegelsene blir overført til hjulene. Systemet virker også med bare den ene elektromotoren i funksjon.

Det elektroniske bremsesystemet omgjør pedaltrykket til elektriske signaler, og sørger for riktig bremsetrykk på hvert hjul. De keramiske bremseskivene er forsterket med karbonfiber, og tåler svært høye temperaturer.

Fjæringssystem

«Laboratoriet» F400 er også utstyrt med en ny versjon av det hydropneumatiske fjæringssystemet ABC (Active Body Control). Av andre tekniske detaljer kan nevnes xenon lys med fiberoptikk, et plastkarosseri som er forsterket med karbonfiber, og en sekssylindret motor med et automatisk smøresystem.

Bilen har også to ekstra lys på siden for svingkjøring, og de tennes automatisk ved behov. Plastkarosseriet veier 60 prosent mindre enn et tilsvarende i stål, og bidrar til at bilen blir 100 kg lettere.

BREDBENT: Mercedes F400 Carving i svingen – med hjul som har 20 graders helningsvinkel.