Bransjen kom igjen dårlig ut da LOs sommerpatrulje sjekket forholdene.

– Gatekjøkken, restauranter, utesteder og hoteller er undersøkt. 90 prosent hadde mangler i ansettelsesforholdene til sommervikarene, sier Lena Reitan, som også kan fortelle at antall brudd innenfor alle bransjer har økt med 30-40 prosent siden i fjor.

LOs sommerpatrulje besøker bedrifter over hele landet i løpet av sommeren for å finne lovbrudd i ansettelsen av unge. De foreløpige resultatene viser at Buskerud ikke er det eneste fylket med nedslående resultater for restaurantene.

Over hele landet er det mye uregelmessigheter innen handel og kontor, hvor det jobber mange unge i sommermånedene. Også byggeplasser, industri og kontorer får besøk. De verste tilfellene ender hos Arbeidstilsynet eller blir anmeldt.

– Trist

Hotell— og restaurantarbeiderforbundet (HRAF) som representerer de organiserte i bransjen, kan ikke annet enn å konstatere at det er slik det er.

– Jeg er ikke overrasket, men det er likevel trist. Jeg forstår ikke hvordan det går an at denne bransjen ikke lærer, sier informasjonsansvarlig Jens-Petter Hagen i HRAF til NTB.

Han mener mange av de lovbruddene som begås, er rene banaliteter.

– Du kan ikke si til dine ansatte at vi ikke betaler for overtid i Norge, og at det ikke går an å skaffe til veie en skikkelig arbeidskontrakt, er også det rene tøv. Det er bare å laste den ned, sier han.

Han mener arbeidsgiverne må ta tak, og begynne å følge lovene som gjelder.

– En norsk restauranteier kan ikke, i Norge i 2006, stå og si til sine ansatte at de ikke har lov å organisere seg. Det er en menneskerett, sier han.

Feil hos en av tre

I Oslo hadde om lag en tredel av de undersøkte bedriftene mangler. Det betyr at forholdene ikke har bedret seg de siste årene. Ikke alle bruddene er like alvorlige, og en del ordnes det opp i på stedet.

– Mange av de unge aner ikke hvilke rettigheter de har, da kan de heller ikke kreve noe av arbeidsgiveren, sier Kristiane Berg, faglig ungdomssekretær i sommerpatruljen i Oslo.

Selv om de fleste arbeidsgiverne slipper sommerpatruljen innenfor dørene, er det også dem som nekter dem adgang. Daglig leder har også en tendens til å være utilgjengelig når LOs vaktbikkjer står i døra.I Oslo blir bedrifter innen handel og kontor, samt hoteller og restauranter trukket fram som de verste.

– Men restaurantbransjen leder nok litt i å ha uryddige forhold, sier Berg.

– Gi oss beskjed

Hagen i HRAF vil at arbeidsgiverorganisasjonene skal komme på banen. NHO Reiseliv, som har over 2.000 medlemsbedrifter på arbeidsgiversiden i bransjen, er ikke enig.

– Vi veileder våre medlemsbedrifter, lager materiell og holder kurs. Tallene fra sommerpatruljen sier ikke om bedriftene er medlemmer av NHO Reiseliv eller ikke, og da er det vanskelig for meg å si om vi gjør for lite for å veilede våre medlemmer, sier advokat Magne Braadland i NHO Reiseliv til NTB.

Han er opptatt av at dersom NHO Reiselivs medlemmer bryter loven, må arbeidsgiverorganisasjonen få vite om det.

– Vi har alltid sagt til Arbeidstilsynet og Hotell- og restaurantarbeiderforbundet at de må gi oss tydeligere beskjed. Vi kan ikke rette opp noe når vi ikke vet om det, sier han.

– Strålende fornøyd

Ikke alle de ansatte i den mye utskjelte bransjen er misfornøyde. Blant de fornøyde er Martin Fransson (22) som er servitør på Lekter’n på Aker Brygge, en restaurant med nesten 200 sommervikarer.

– Lønna er god, jeg får jobbe mye i en periode og jeg får erfaring som er nyttig for å få jobbe i samme bransje senere, sier Fransson.

Sjefen hans, Atle Minothi, synes han tilbyr de ansatte noe unikt.

– Mange vil jobbe masse i for eksempel tre uker. Da er en slik jobb ideell. Alle mine ansatte vet hva som venter dem når de takker ja til å jobbe her, sier han.