Etter all turbulensen i Redningsselskapet de siste årene, vil overgangen definitivt bli fulgt med spenning. Uroen rundt tidligere generalsekretær Monica Solås, epost-snoking, ukultur med stor pengebruk på reiser, dyre ledersamlinger og en påfølgende gransking har preget organisasjonen. Den er som vanlig avhengig av fotfolkets tillit og flittige, nøysomme hender langs kysten.

Flådde reven

Stene har «flådd reven levende» tidligere, da han for seks år siden gikk til jobben som sjef for Kystverket.

– Kystdirektoratet manglet tillit, og jeg fikk vel nokså klar forståelse av at organisasjonen måtte rykkes opp med roten og plantes på nytt, sier Stene til NTB.

Det var akkurat det som skjedde. Dagen etter at Stene begynte i jobben, fikk han beskjed om at Kystverket skulle flyttes fra Oslo til Ålesund.

Han har i løpet av sine seks år i sjefsstolen gjennomført en smertefull flytteprosess der svært mange ansatte hoppet av. Av 83 ansatte i det opprinnelige Kystverket som flyttet, er det i dag bare ti igjen.

– Men det gikk greit likevel, fordi vi kunne støtte oss til distriktskontorene, og fordi vi fikk mange nye, dyktige medarbeidere, sier Stene.

Pendler

For kystdirektøren selv var det ingen ønskesituasjon å flytte til Ålesund. Han ble pendler mellom Gardermoen og Vigra, og sier selv at familielivet led under dette. «Livet mitt her i Ålesund er å jobbe, trene, spise, sove og spille sjakk på internett», sa han i et intervju med Sunnmørsposten for en stund siden.

Kystdirektøren klarte dermed aldri å tilpasse seg helt livet i byen ytterst på kysten av Nordvestlandet. Men han medgir gjerne at det har vært mange positive opplevelser. Blant annet har han gått Drillo i næringen og vært på flere fjelltopper i den sunnmørske naturen enn de fastboende sunnmøringer.

– Jeg er glad for å slippe pendlingen, men nå må jeg vel slåss med kona for å få tid til å spille nok sjakk, sier Stene til NTB.

Tapt omdømme

I tillegg til en total omorganisering og flytting av Kystverket, er Stene tilfreds med at Kystverket i hans tid har overtatt det totale ansvaret for akutt forurensing langs kysten.

– Vi har nå ansvaret for å rydde opp, og den største utfordringen i så måte var Rockness-ulykken ved Bergen. Bare oppryddingen av oljesølet etter denne ulykken kostet 100 millioner kroner, sier Stene.

Han har ventet med å sette seg inn i forholdene i Redningsselskapet, men ser det som en viktig oppgave å vinne tilbake et godt omdømme der dette er tapt. En ting er han sikker på: Redningsselskapet vil det være behov for i Norge også i framtida.

– Når noe skjer med båter langs norskekysten, er det Redningsselskapet og Kystvakten som er på plass. Hovedoppgaven er som før å redde liv, og den voksende småbåtflåten er inkludert her, sier Stene.

Han understreker at et liv er et liv, enten det er om bord en fiskbåt eller en fritidsbåt som har vansker.

– Da spør vi ikke om kjønn og rase, sier den nye sjefen i Redningsselskapet.

RYDDER OPP: Som kystdirektør Øyvind Stene (58) med på en total omorganisering av Kystverket. Nå skal han gjenreise omdømmet til Redningsselskapet. FOTO: SCANPIX