I Oslo, der andelen barn som ikke kan svømme trolig er høyest i landet, får elevene bare ti timer svømmeundervisning i løpet av barneskolen, mens Tromsø-elevene får 45 timer, skriver Klassekampen.

At bare halvparten av landets tiåringer kan svømme 200 meter eller mer, kommer fram i en undersøkelse utført av Ipsos for Norsk Svømmeforbund og Gjensidigestiftelsen.

Så langt i år har 59 personer druknet her i landet. Til samme tid i fjor var antallet drukninger 33.

Bekymret

Blant femteklassinger med minoritetsbakgrunn oppgir 17 prosent at de ikke kan holde seg flytende i det hele tatt.

Mens et flertall lærer å svømme av foreldrene, er elever med foresatte fra asiatiske og afrikanske land overrepresentert blant dem som lærer å svømme på skolen.

President Per Rune Eknes i Norges Svømmeforbund er bekymret.

— For å lære å svømme trenger elevene i snitt 45 timer i løpet av et år. For å regnes som svømmedyktig, mener vi at man blant annet bør kunne svømme 200 meter, sier Eknes.

Kartlegger ferdigheter

Camilla Strandskog (H), byrådssekretær for kunnskap og utdanning i Oslo kommune, mener ti timer svømmeundervisning er nok for mange elever.

— For noen elever er ti timer undervisning tilstrekkelig. Dette vil nok særlig gjelde elever som svømmer mye på fritiden, og får hjelp av foreldre eller andre til å lære å svømme, sier Strandskog.

Hun legger til at en god del elever imidlertid har behov for mange flere timer for å lære å svømme.

— Derfor har Oslo innført obligatorisk kartlegging av svømmeferdighetene til alle elever på 4. trinn. De som ikke oppfyller kompetansemålet i læreplanen, får tilbud om ekstra svømmeundervisning, slik at alle kan lære å svømme, sier hun.