For noen hundrelapper ekstra selger elektronikkbutikkene deg en forsikring som gir deg pengene tilbake om du er uheldig. Forbrukerrådet er kritisk.

– Det fremstår som om butikkene ikke har ansvar for fremtidige feil. Dermed gir de kunden et signal om at du bør forsikre produktet ditt, sier Martin Halsos ved Forbrukerrådet i Hordaland.

Han sier forsikringene, som en rekke elektronikkbutikker og -kjeder, selger forsikringer som de fleste ikke trenger.

– Satser på at folk ikke vet

Forsikringene, som gjerne selges for noen hundrelapper – avhengig av prisen på det du kjøper – gjør at du får en ny vare dersom den går istykker, uansett årsak.

– Vi vet at enkelte ringer rundt til kunder og tilbyr slike forsikringer når garantitiden går ut. Det virker som de satser på at folk ikke kjenner til at de har reklamasjonsrett utover garantitiden, sier Halsos.

Han forteller at de i Forbrukerrådet av og til får spørsmål om forsikringene er nødvendige.

– Hva svarer dere da?

– Nei.

– Forbrukerrådet tar feil

Halsos viser til at forbrukerlovgivningen uansett gir en reklamasjonsrett på to år, og på fem år dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år.

– Butikkene vil nok mene det ikke fungerer på denne måten, og si at forsikringen skal dekke ting som ikke går inn under reklamasjon. Men da har en jo innboforsikringene, sier Halsos.

Kommunikasjonsdirektør Trond Bentestuen i Expert ASA, en av kjedene som selger slike forsikringer, er uenig.

– De tar feil. Mister du kameraet på sjøen, får du ingen penger uten forsikring. Spørsmålet er da om det dekkes av andre forsikringer. Og på innboforsikringer er det for eksempel en egenandel, sier han.

Expert selger mellom fem og syv prosent av alle varer med slik forsikring. Bentestuen sier det er desidert mest vanlige på produkter som bærbare pc-er, videokamera, digitalkamera og mobiltelefoner.

Kan for lite om rettigheter

Nettopp den typen utstyr er også på klagetoppen hos Forbrukerrådet.

De har spurt 5000 personer, og 41 prosent av dem svarer at de har klaget på en vare de siste tolv månedene.

Seks av ti klager er i forbindelse med kjøp av mobiltelefoner, pc-er og annen elektronikk.

Halsos mener mange av klagene skyldes for lite kunnskap om lover og regler, både blant selgere og kjøpere.

Derfor lanserer Forbrukerrådet i dag, på den internasjonale forbrukerdagen, ti kjøpsråd til forbrukere (se fakta).

– Det er fortsatt mye usikkerhet rundt dette. Dersom butikkene informerte om hvilke regler som gjaldt, ville det blitt færre tvister, sier Halsos.

EIRIK BREKKE