Den to dager lange streiken blant de kabinansatte i SAS Braathens for en måned siden, rammet 60.000 passasjerer. Om lag 11.000 av dem har bedt om refusjon av billetten. Selskapet har også mottatt om lag 9.000 krav om erstatning i år, og de fleste skyldes streiken 6.-7. april.

Vil ha penger Erstatningskravene etter streiken omfatter utgifter til billetter i andre selskaper, hotellovernatting og andre ekstrautgifter.

En del passasjerer har også krevd den såkalte EU-kompensasjonen, som er et pengebeløp på mellom 2.000 og 5.000 kroner som utbetales ved forsinkelser som skyldes flyselskapet. Men der har SAS Braathens sagt nei. Passasjerer har klaget avslaget inn til Forbrukerrådet og Klagenemnda for rutefly, som skal behandle saken.

— Streiken i SAS Braathens var den første streiken etter at den nye EU-forordningen om kompensasjon til de reisende trådte i kraft 17. februar i fjor. Det foreligger derfor ingen avgjørelse i Klagenemnda om passasjerer har rett til EU-kompensasjon når forsinkelsen skyldes streik, sier Pål Harald Asknes i Forbrukerrådet til NTB.

Uenige Han konstaterer at Forbrukerrådet og flyselskapene er uenige om passasjerenes rett til slik kompensasjon. Forbrukerrådet mener dette er forhold som ligger innenfor selskapenes kontroll, og at passasjerene derfor skal ha kompensasjon.

— Streik i flyselskaper vil vi nok oppleve igjen før eller senere, derfor ønsker vi å få en prinsippavgjørelse om dette, sier Asknes. Han regner ikke med at saken kommer opp i nemnda før til høsten.

Informasjonssjef Siv Meisingseth i SAS Braathens sier at selskapet ser det slik at streik er en ekstraordinær hending som ikke utløser noen EU-kompensasjon.

— Vi mener vi står på trygg grunn her, sier hun.

Jobber med krav Meisingseth forteller at det gjenstår behandling av rundt 3.000 av de 9.000 kravene som er kommet inn.

— Vi jobber på spreng, og har tatt inn ekstrahjelper. Vi innser at det kan bli en lang ventetid for enkelte, men vi gjør så godt vi kan, sier hun.

Asknes forteller at Forbrukerrådet har fått inn 64 klager på SAS Braathens den siste måneden.

— Det er mye i forhold til en normal måned, men vi hadde kanskje ventet enda flere. Det virker som selskapet har behandlet klagerne relativt greit. I motsatt fall ville vi fått flere henvendelser, sier Asknes.