Sjøfartsdirektoratet er kommet fram til tiltakene i samarbeid med bransjen.

Ett av tiltakene er at rederier som driver med ankerhåndtering straks må få opp plansjer i alle styrehus som viser hvor mye krenging fartøyet tåler.

– Utfordringen er å få synliggjort vekt og vinkel på en oversiktlig måte, og få tydeliggjort dette på en annen måte enn i dag. Vi må øke bevisstheten om dette til mannskapet om bord slik at de er klar over hvilke begrensninger fartøyet har, sier sjøfartsdirektør Rune Teisrud til NTB.

Bedre informasjon

Det skal også informeres bedre om nødsystemet på vinsjene, og alle som jobber på båtene må vite hva systemet kan gjøre og ikke gjøre. Et tredje tiltak er å utrede trekk-kraften til ankerhåndteringsfartøyene.

– Beregninger er jo gjort på alle fartøyene og det finnes bøker, mapper og foiler som beskriver dette. Fartøyene i dag får stadig sterkere vinsjer og motorer og mannskapet må hele tiden være à jour med hva som er fartøyets begrensninger, understreker sjøfartsdirektøren.

Strakstiltak

Mens Havarikommisjonen gjør sine undersøkelser rundt forliset, mener Teisrud det er viktig å få på plass tiltak umiddelbart mens man venter på konklusjonen fra kommisjonen.

– Vi vil sende dette ut til den eksisterende flåten og be om at de gjennomføre dette i mellomtiden. Vi håper å få ut informasjonen denne uken og så får rederiene følge opp derfra. Jeg er sikker på at mange av rederiene allerede har skjerpet kravene til sine ansatte og gjennomgått sine rutiner etter en ulykke som dette, sier Teisrud.

Tiltakene kommer som et resultat av Bourbon Dolphin-forliset vest av Shetland 12. april der åtte mennesker mistet livet.