KRISTER HOAAS ROY HILMAR SVENDSEN

— Vi gjør alt vi kan for å få våre gjester til å føle seg velkomne, lover leder av Hirtshals Vandrerhjem på vandrerhjemmets nettside.

Men nordmenn er egentlig ikke særlig velkomne gjester. Til det er de for sløve.

- Ble sjokkert

At nordmenns rykte er mildt sagt frynsete, fikk Conny Tvedt fra Fylingsdalen oppleve. Da hun ordnet bestilling for seg og sin familie, var e-postsvaret fra Hirtshals Vandrerhjem ikke av det mest hjertelige slaget.

«Hvis du bare udebliver, som mange norske har for vane, skal du betale for rummet», skriver Alice Schlie ved Vandrerhjemmet.

Hun lister opp en del andre krav og krever til slutt forhåndsbetaling for overnattingen. «Hvis du synes det er uretfærdigt, at betale forud, kan du takke de mange norske som bliver borte uden at give besked», skriver Schlie.

— Jeg ble litt sjokkert over svaret. Jeg synes det var litt voldsomt. Det går jo an å forholde seg høflig selv om de har hatt dårlige erfaringer med andre fra Norge, mener Conny Tvedt. - Jeg følte meg ikke så veldig velkommen. Det ser ikke ut til at nordmenn ikke står så høyt i kurs lenger. Men jeg lurer jo på hva de har opplevd siden de formulerer seg så sterkt, sier Tvedt, som avbestilte og valgte seg et annet overnattingssted.

Taper penger på nordmenn

Alice Schlie ved Hirtshals Vandrerhjem beklager at hun har måttet gå til det skritt å forlange forhåndsbetaling av nordmenn, for det er bare nordmenn som må betale forskudd.

— Men det er et utbredt problem at mange nordmenn bare uteblir og ikke ringer og avbestiller. De har gjort det i mange år, hevder Schlie.

Hun har gjester fra Norge, Danmark, Sverige, Tyskland og Nederland, men det er bare nordmenn som ikke gir beskjed når de ikke kan komme. Det er ikke bare irriterende, det betyr tapte inntekter for Schlie og vandrerhjemmet. Derfor har hun altså valgt å kreve forhåndsbetaling - kun for nordmenn. Men fra neste år blir forhåndbetaling obligatorisk for alle - på grunn av nordmenn.

— Jeg har 16 rom og når jeg opplever at opptil fem rom står tomme to-tre dager i strekk, er det frustrerende. Jeg har en forretning jeg prøver å leve av, sier Schlie.

- Tar for lett på det

Hun understreker at hun mer enn gjerne har norske gjester, så lenge de gjør opp for seg på forhånd. Melder de avbud 48 timer i forveien, får kundene pengene tilbake.

— Det er jo litt beklagelig, men jeg føler at det er stort problem særlig i høysesongen. Det er mange «dejlige» nordmenn, men dere tar ikke reservasjonene helt alvorlig, mener Schlie.

Allan Jensen ved vandrerhjemmet i Hjørring bekrefter at det tradisjonelt har vært litt tull med norske gjester.

— Det virker som om nordmenn tar litt lettere på en rombestilling enn andre. Men det er ikke så ille at vi tar forhåndsbetaling. I år har forresten nordmennene vært mye flinkere enn tidligere, sier Jensen.

Bergenserne flinkere?

Både Hirtshals og Hjørring er typiske feriemål for nordmenn på Østlandet og Sørlandet. Bergensere og vestlendinger drar gjerne heller til Hanstholm og Thisted. Der er oppfatningen av nordmenn en litt annen.

— Vi opplever nesten aldri at nordmenn bestiller rom og uteblir uten å gi beskjed, sier Bjarne Knudsen, innehaver av Thisted Vandrerhjem. Thisted ligger ikke langt fra fergehavnen Hanstholm, og har stor pågang av turister fra Bergen og resten av Norge.

— I hele juli er det nesten kun nordmenn her hos oss. Det er nesten aldri noen problemer med dem, sier Knudsen.

SA NEI: Cnny Tvedt ville ikke forhåndsbetale på det danske vandrehjemmet - Det går jo an å forholde seg høflig selv om de har dårlige erfaringer med nordmenn, sier hun.