Driftsinntektene falt, og selskapet ender på et driftsresultat på minus 45 millioner kroner og et resultat før skatt på minus 48 millioner i tredje kvartal. Inntektsutviklingen er krevende, fastslår selskapet.

— Tredje kvartal ble preget av svakere annonseutvikling enn tidligere i år, spesielt trukket ned av en svært svak annonsemåned i august, skriver Polaris Media i en pressemelding.

Selskapet peker på at tredje kvartal i fjor var sterkt med en samlet vekst i annonseinntektene på 2 prosent, med rekordhøy aktivitet i eiendomsmarkedet og et stillingsmarked som betegnes som sterkt.

— I tredje kvartal 2014 ser vi tegn til svakere utvikling i norsk økonomi, og dermed et svakere annonsemarked. Dette kommer i tillegg til effektene av den digitale transformasjonen. Polaris Media kompenserer en del av nedgangen i inntektene med kostnadsreduksjoner, og har iverksatt kostnadsprogrammer med helårseffekt i 2014-2016 på omtrent 260 millioner kroner, opplyser selskapet.

Polaris Media ser samtidig noen få lyspunkter: Inntektsveksten digitalt økte med 15 prosent, men på mobil var veksten nesten 150 prosent. Selskapet peker også på at flere mediehus har lyktes meget godt med den digitale omstillingen og har vekst i topplinjen.