Bergenspiloten Arne Økland sier at det personlige forholdet mellom pilotene er greit, men at det er frustrerende å være på jobb. — Det er annerledes å fly nå enn tidligere. Det er veldig frustrerende når ting ikke fungerer og alt går i stå, sier styrmann Økland.

Han er en av de tidligere Braathens-pilotene, og ikke dermed ikke blant dem som har sykemeldt seg i det som er en påstått kampanje fra SAS-pilotene.

Melder seg ut av forening

Da SAS kjøpte Braathens i 2001 og senere slo sammen de to selskapene i 2004, fikk om lag 800 piloter samme arbeidsgiver. De daværende SAS-pilotene beholdt imidlertid tilknytningen til konsernet, og dermed også rettigheter og plikter knyttet til det.

Når ledelsen nå vil flytte alle pilotene til det norske datterselskapet SAS Braathens, frykter SAS-pilotene det vil svekke fagforeningen og føre til konkurranse mellom flygere i de forskjellige landene.

Det kan igjen føre til et press for å fjerne noen av de gode vilkårene flygerne har opparbeidet seg.

De tidligere Braathens-pilotene har ikke varslet motstand mot planene. Nå vil de i tillegg melde seg ut av Norsk flygerforbund, hvor begge gruppene er medlemmer, og isteden inn i YS.

— Dette er et selvskudd og vil gjøre forholdet mellom de to flygergruppene verre, sier Jens Lippestad, nestleder i Norske SAS-flygeres forening.

- Forholdet blir verre

Han reagerer samtidig på at de tidligere Braathens-pilotene nå jobber ekstra for å fylle tomme pilotseter.

— Vi er i samme selskap. De burde ikke løpe ledelsens ærend og sko seg på vår konflikt. Dette er ikke et skritt i riktig retning for å bedre forholdet mellom oss.

— Hvordan er forholdet mellom pilotene?

— På det personlige planet er det et ok forhold. Men det er en interessekonflikt hvor de tidligere Braathens-pilotene ønsker å få gjennomført ledelsens planer. Hvorfor skjønner vi ikke.

Jan Levi Skogvang, som leder Braathens-flygernes forening, sier han ikke forstår kritikken fra sin kollega.

— Poenget er at de selv går ut og tar avstand fra aksjoner og ber pilotene om å fly. Hvorfor skal det da være galt å gjøre det?

— Hvordan er forholdet mellom pilotene?

— Det er vanskelig. men operasjonsmessig har det vært veldig bra på individnivå, og det håper vi fortsetter, sier Skogvang.

- Som å skyte pianisten

I dag flyr tidligere Braathens- og SAS-piloter side om side i cockpiten. Økland har selv akkurat landet etter en tur med en SAS-kaptein når han snakker med BT.

— Hvordan er forholdet mellom pilotene?

— Vi tilhører bare forskjellige foreninger som forhandler på litt forskjellige måter, sier Økland.

— Hva mener du med det?

— De fokuserer kanskje på litt andre ting enn oss, men forholdet mellom oss er greit, sier Økland, som ikke vil utdype videre.

Han forteller at han ikke har fått noen negative meldinger fra passasjerene.

  • Det har overrasket meg litt. Jeg tror folk forstår oss som jobber, vi står på. Å angripe oss blir som å skyte pianisten for at pianoet er ustemt. Men det er leit at det er blitt slik at folk kanskje ikke har tillit til selskapet lenger.
FRUSTRERT: Styrmann Arne Økland i SAS Braathens sier han er frustrert over situasjonen i selskapet. - Forholdet er greit mellom Braathens- og SAS-pilotene, sier den tidligere Braathens-flygeren. ARKIVFOTO: ØYVIND CHRISTENSEN