Tallene kommer fram i en rapport fra Institutt for samfunnsforskning.

Blant førstegangsvelgerne gikk deltakelsen opp fra 56,2 prosent i 2009 til 66,5 prosent i 2013.

Fortsatt er tallene høyere blant befolkningen som helhet. Også her gikk deltakelsen opp, men økningen fra 76,3 til 78,2 prosent er langt mindre enn for førstegangsvelgerne.

— Medienes kampanje for å få flere unge velgere til å stemme ved stortingsvalget 2013 kan være en forklaring på denne endringen, men våre data gjør det ikke mulig å teste om det er en slik årsakssammenheng, heter det i rapporten.

Overrasket

Valgdeltakelsen blant unge har vært nesten 20 prosentpoeng lavere enn for andre aldersgrupper siden 1989. At gapet nå er mindre, overrasker valgforskerne.

— Det er et stort hopp fra 2009 til 2013. Vi må tilbake til 1989 for å finne et høyere tall. Vi har hatt like stor nedgang enkelte år, men et tilsvarende hopp har vi aldri målt, sier forsker ved Institutt for samfunnsforskning (ISF), Johannes Bergh til Aftenposten.

Valgforskerne forklarer den store økningen med to forhold: 22. juli og medienes stemmekampanjer rettet mot unge.

Selv om det er gått to år etter terrorangrepet, er 22. juli en mobiliserende kraft, mener forsker Guro Ødegård ved ISF

— De unge var i en politisk formbar fase og derfor kan det se ut til at terrorangrepet satte enda dypere spor hos dem enn hos voksne, sier Ødegård.

LNU fornøyd

LNU - Norges barne- og ungdomsorganisasjoner - som hadde sin egen kampanje i forkant av valget, er fornøyd med valgdeltakelsen hos de yngste velgergruppene.

— LNU er svært fornøyde med disse tallene. Vi ser tydelig at det har hjulpet at unge snakker med unge, og fokuset på å få unge til å stemme har også gjort at politikere har ansett dette som en viktig velgergruppe. I tillegg har mediene sett på unge som en viktig aktør. Dette har til sammen gjort unge velgere motivert til å bruke stemmeretten sin, sier leder i LNU, Stian Seland.

— Det er tydelig at vi har funnet nøkkelen til å få unge til å stemme, og nå er det viktig at politikere, mediene og organisasjonene fortsetter å jobbe for at dette skal holde seg, sier Seland.