– Vi har hatt en enorm pågang av mennesker som ønsker å se de to maleriene etter at de er kommet tilbake. De er ikke så skadd at de ikke kan gi en fullgod estetisk opplevelse. Dessuten er ranshistorien også en del av bildenes historie. Derfor har vi bestemt oss for å stille ut bildene nå i fem dager før bildene blir restaurert, sier Ydstie til NTB.

Bildene stilles ut for publikum i bare fem dager fra onsdag 27. september til søndag 1. oktober.

– Ved å vise dem fram nå, før de blir restaurert, håper museet også å vinne litt tid. Det kan ta opp til et år før bildene er ferdig restaurert og kan stilles ut igjen, sier Ydstie.

Hun påpeker at museet ikke kan forplikte seg til en tidsfrist før konserveringsarbeidet er i gang.

Ikke behandlet med silkehansker

De to maleriene er som kjent ikke blitt behandlet med silkehansker siden de ble stjålet 22. august 2004.

De alvorligste skadene er et hull i lerretet på «Madonna» samt fuktskader på «Skrik». I ripene på «Madonna» er det funnet små biter av glass som trolig stammer fra da monteret rundt bildet ble kunst under selve ranet. For at bildene ikke skal bli ytterligere ødelagt, stilles de ut liggende i spesialkonstruerte, klimatiserte glassmontere.

Før konserveringsarbeidet må etiske perspektiv vurderes.

– Vi må vurdere hva som er å bevare og hva vi kan tilføre bildene. Vi kan ikke legge til ting på en genial kunstners verk, sier museumslederen.

Stilles ut i kontekst

Beslutningen om å stille ut bildene slik de er, har vakt en viss debatt. Blant annet har det blitt hevdet at bildene vil framstå som «monumenter over kriminell aktivitet».

– Vi ønsker ikke å bidra til noen fetisjering, sier Ydstie.

For å unngå dette stilles bildene ut sammen med kunstverk som har en spesiell tilknytning til de to maleriene. For «Skrik» omfatter dette maleriene «Angst,» "Fortvilelse" og det såkalte «Pastellskriket», litografiet av «Skrik» samt noen tegninger. For Madonna gjelder det en serie litografier og tegninger.

– Nesten som før

– Konservatorene har sagt at bildene for et utrenet øye vil se ut nesten som før. Det er jeg veldig glad for, sier byråd for næring og kultur i Oslo, Anette Wiig Bryn.

Også hun har opplevd et trykk fra innland og utland om at bildene måtte vises fram for publikum. Hun ville imidlertid ikke foreta seg noe før det var kunstfaglig ansvarlig. Det er museet som har tatt initiativet til utstillingen.

I et Munch-museum som ligner mye på en amerikansk flyplass, fikk pressen anledning til å se bildene tirsdag. Ifølge Ingebjørg Ydstie er sikkerheten på museet ekstra skjerpet de fem dagene utstillingen varer. Hva dette innebærer vil hun imidlertid ikke gå nærmere inn på.