Pelosi, som er leder for Demokratene i Representantenes hus, og som så sent som i 2011 var Husets president, skriver om sin bekymring i et brev til partifellen, transportminister Anthony Foxx, ifølge Dagens Næringsliv.

Bakgrunnen for brevet er den massive motstanden som Norwegian har møtt for sine planer for langdistanserutene der selskapet flyr med fly som er registrert i Irland, men med piloter og kabinpersonale som er basert i tredjeland.

— Urettferdig konkurranse

Pelosi skriver i brevet at hun har over hundre kongressmedlemmer bak seg i motstanden mot Norwegian. Hun hevder i brevet til transportministeren at dersom han godkjenner søknaden, vil det ødelegge tilliten arbeidere i USA har til president Barack Obamas løfte om å beskytte amerikanske arbeidsplasser mot «urettferdig konkurranse», skriver avisen.

Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian sier brevet ikke endrer Norwegians planer, og avviser Pelosis bekymring for amerikanske arbeidsplasser.

— Norwegian bygger arbeidsplasser, også i USA. Både direkte og indirekte gjennom ringvirkninger. Vi har fått stor støtte fra turistindustrien i USA, sier Skånvik.

For å få lov til å fly med asiatisk personell på langdistanserutene registrerte selskapet i august i fjor Dreamliner-flyene i Irland. Norwegian har fått midlertidig dispensasjon fra Luftfartstilsynet for kravet om å registrere flyene i Norge. Driftstillatelsen fra Irland kom 12. februar i år, men selskapet venter nå på svar på søknaden om såkalte trafikkrettigheter i USA.

Piloter advarte

Amerikanske pilotorganisasjoner har vært blant de største motstanderne av Norwegians ønske om å opprette ruter til og fra USA.

Tidligere denne uka advarte Air Line Pilots Association International (ALPA), den største pilotforeningen i USA, Obama-administrasjonen mot det norske lavprisselskapet og hevdet det vil omgå amerikanske arbeids- og sikkerhetsregler, skrev Washington Times.

ALPA mener Norwegian opererer under bekvemmelighetsflagg som hindrer innsyn i arbeidsforholdene, og viser til at mens Norwegian har registrert sine andre ruter i Norge, er de internasjonale rutene plassert i Irland.

Påstanden er at ved å registrere rutene i Irland, men ikke fly derfra, forsøker Norwegian å sikre seg mot at inspektører får tilstrekkelig oversikt over arbeidet med sikkerheten.

— Disse påstandene har ingen rot i virkeligheten. Irsk tilsyn er blant de beste i verden. Vårt datterselskap forholder seg til EASAs (EUs flysikkerhetsbyrå) regelverk, slik andre europeiske flyselskap gjør. Dette er et forsøk på å avspore debatten, skrev han i en epost til NTB.

- Frykt for konkurranse

Sandaker-Nielsen mener kritikken bunner i frykt for konkurranse og at de etablerte flyselskapene har gjort «alt som står i deres makt for å stanse lavkostnadsselskaper på innenlandsrutene».

— Nå gjentar historien seg ved at et lite norsk selskap utfordrer de store selskapene ved å tilby alle rimelige billetter over Atlanteren, sa han.