Klagen omfatter oppslag i åtte numre av Se og Hør over en periode på om lag åtte måneder.

Se og Hør har blant annet publisert mer enn 60 sider med bade— og feriebilder av kongefamilien på to private ferier.

«Bladet har tatt bilder av barna gjennom gjerder inn på private eiendommer og forfulgt kronprinsessen på fottur til avsidesliggende steder i India. Bildene bladet har publisert er i all hovedsak tatt med telelinser eller skjult kamera uten at kongefamiliens medlemmer har vært klar over at de har blitt fotografert. Se og Hør har også publisert intervjuer gitt til andre medier og presentert dem som sine egne eksklusive saker», heter det i en melding som er lagt ut på kongehuset.no.