Det er ikke den hverdagslige flygingen ekspertene frykter. Det er nødssituasjonene som er farlige.

Dette fremgår av en rapport forskere ved universitetene i Newcastle og York har publisert i januarutgaven av International Journal of Human-Computer Studies, og videreformidlet i Norge av forskning.no.

På det verst tenkelige tidspunkt, i de mest kritiske øyeblikk overlesses pilotene med informasjon. Så mye at det ikke er mulig for dem å vurdere det som skjer raskt nok til å ta de riktige beslutningene. Den menneskelige hjerne har rett og slett begrensninger, og det gjelder også de mest erfarne flygere.

I krisesituasjoner kan mennesket helt automatisk overse informasjon hvis vi ikke forstår den. Samtidig kan vi uten videre overvurdere annen informasjon, fastslår forskerne i en pressemelding fra Universitetet i Newcastle.

Dermed kan alt gå galt. Noe det også gjør. Forskerne viser til en flyulykke der de fastslår at nettopp dette har skjedd. Et rutefly fra British Midland krasjet i 1989 på en motorvei utenfor Kegworth. 47 mennesker omkom. I cockpiten hadde pilotene fått pilotene melding om at noe var galt med den venstre motoren. Noen misforstod informasjonen, og slo av den høyre motoren. Da det gikk opp for flygerne at alt var galt, var det for sent å rette opp feilen. Flyet styrtet.

Menneskelig svikt er en vanlig årsak til flyulykker.

Fra 1980-årene har flyene tatt i bruk stadig mer avanserte systemer av hensyn til flysikkerhet, og for å dempe arbeidsmengden for pilotene. Forskerne peker på at paradoksalt nok er arbeidsmengden fremdeles svært høy, nettopp på grunn av de kompliserte systemene.

Nå etterlyser de britiske flyforskerne bedre systemer i cockpiten, slik at flygerne både får hjelp å avsløre problemer, og også til å finne løsninger i kritiske situasjoner.

— Alle situasjoner, inkludert tidskritiske nødssituasjoner, bør håndteres innenfor rammene av menneskets kapasitet til å fordøye informasjon, uttaler, dr. Denis Besnard.

— Dette er langt fra tilfellet nå.