En tusenlapp mindre enn 800.000 kroner må du ut med for den svært så fleksible bilen. Men så får du også en bil som er bortimot komplett utstyrt. Listen over ekstrautstyr er svært så kort: Bare navigasjonssystem og soltak.

SUV, eller Sports Utility Vehicles, er den biltypen som øker mest i Europa. De aller fleste bilfabrikker tilbyr i dag slike sportslige, fleksible biler i forskjellige prisklasser.

Lexus RX 300 hører hjemme i toppklassen, og der konkurrerer den med biler som Mercedes ML og BMW X5. Dermed er listen lagt høyt når Toyotas prestisjemerke forsøker seg med en SUV.

Gatebil for terrenget

Med permanent firehjulsdrift og ikke lavgir, er Lexus RX egentlig en gatebil, og ikke noen typisk terrengbil. Firehjulsdriften fordeles i utgangspunktet 50/50 mellom for— og bakaksel, og en viscosekobling fordeler kraften til de hjul som har best veigrep.

Lexus RX har selvbærende karosseri, og det er ikke vanlig i denne klassen. Sammen med firehjulsdriften gir dette utmerket veigrep og formidable veiegenskaper. Bilen snor seg effektivt frem, uten særlig krenging eller andre unoter.

Skulle du miste veigrepet, er bilen utstyrt med antispinn og det elektroniske stabilitetssystemet VSC. Ved hjelp av sensorer som bl.a. registrerer bilens rotasjonsretning og rattutslaget, vil VSC korrigere over- og understyring og oppheve skrens. Dette skjer ved hjelp av ABS-bremser og regulering av motorkraften.

Vi har ikke prøvd bilen i terrenget, men den takler de røffeste veier. Det er heller ingen grunn til å tro at den ikke klarer seg utenfor veien.

Langtursbil

Alt er gjort for at du skal ha det så komfortabelt som mulig i bilen. V6-motorens 201 hester oppfører seg både kultivert og kraftfullt, og den firetrinns automatgirkassen gir komfortabel kjøring. Likevel: Girkassen burde vel hatt fem trinn i en bil til 800.000 kroner.

Fjæringen er fast nok til å tåle dårlige veier og terrengkjøring, men RX 300 er likevel komfortabel på veien. Støyen både fra motor og vei er forbilledlig dempet, og du sitter godt i de elektriske justerbare setene. Den komplette utstyrspakken bidrar selvsagt også til komfortabel ferd. Luksus og kvalitet er kanskje den mest dekkende betegnelsen.

Det er ingen problemer med trivselen i RX 300. En langtursbil av dimensjoner, samtidig som den tåler de alle fleste typer underlag.

Synd at de norske avgiftene gjør bilen utilgjengelig for de aller fleste.

fakta/Lexus RX 300

Mål: Lengde: 4,58, bredde: 1,81, høyde: 1,66, akselavstand: 2,62 meter. Egenvekt: 1790, totalvekt: 2270 kg. Bagasjevolum: 489 liter, bensintank: liter. Dekk: 225/60/17.

Motor: Antall sylindrer/volum: 6/2995 ccm, effekt: 201hk/148 kW, maksimalt dreiemoment: 285 Nm ved 4400 omdreininger.

Forbruk/ytelser: Drivstofforbruk(EU): Bykjøring: 1,77, landevei: 1,03, blandet kjøring: 1,30 l/mil. Toppfart: 180 km/t, akselerasjon 0-100: 9,2 sekunder.

Pris: 799.000 kroner levert Oslo.

RØFF: Lexus RX300 gir komfortabel ferd på vei, og klarer det meste i terrenget
Arkivfoto