— Vi har ikke tall ennå. Men denne sommeren har det vært en formidabel økning i tallet på forsikringskrav fra passasjerer som ikke får bagasjen sin med flyet. Vi klarer nesten ikke å betjene alle henvendelsene, så dette er blitt en lite tilfredsstillende situasjon for både oss og passasjerene, sier skadeleder Jorunn Bakker i reiseforsikringsselskapet Europeiske til Bergens Tidende.

Forsikringsselskapenes bransjeorganisasjon, Finansnæringens Hovedorganisasjon, (FNH) merker samme tendens. Denne sommeren har store mengder bagasje havnet på vidvanke eller forsvunnet helt både ved Oslo lufthavn og Kastrup ved København I løpet av en kort tidsrom i juli forsvant hele 2500 kofferter på Oslo lufthavn.

Aldri hyggelig

— Det har vært en veldig stor økning. I sommer har tusenvis av flypassasjerer opplevd at bagasjen blir rotet bort på flyplassene, sier informasjonssjef Stein Haakonsen i FNH.

Ifølge Bakker er det forholdsvis sjelden at savnet bagasje aldri blir funnet igjen. Vanligvis tar det fra åtte timer til åtte dager før forsvunne kofferter og deres eiere blir forent igjen.

— Men bagasje som forsvinner og blir borte i dagevis er jo alt annet en hyggelig start eller avslutning på ferien, legger hun til.

Flyselskapenes ansvar

Stein Haakonsen hevder at savnet bagasje først og fremst er flyselskapenes ansvar. Men flyselskapene løper ofte fra det ansvaret de har etter lover og konvensjoner. Passasjerene har krav på at flyselskapene erstatter tap, skader og utgifter passasjeren har til innkjøp av ekstra klær, toalettsaker og andre gjenstander. Slik erstatning skal kunden kunne kreve der og da og få oppgjør på stedet mot kvittering. Forsikringsselskapets ansvar er å dekke kundens krav utover det som er flyselskapets ansvar, dersom man har reiseforsikring. Men i stedet for å ta dette ansvaret, råder de veldig ofte passasjerene til å bruke reiseforsikringen og heller gå til forsikringsselskapet.

Slipper ikke unna

Men flyselskapene slipper ikke unna av den grunn. Når forsikringsselskapene utbetaler erstatning for forsinket eller savnet bagasje, sender man ofte regningen videre som regresskrav til selskapet det gjelder.

Jorunn Bakker sier at Europeiske som oftest velger å utbetale erstatning til sine kunder. Maksimalt utbetales 2500 kroner for legitimerte utgifter pr. person for forsinket bagasje.

— Vi ønsker ikke at kundene våre skal bli kasteballer mellom oss og flyselskapene. Men vi krever jo regress fra flyselskapene hele tiden, sier hun.

I håndbagasjen

Flybagasje, som meldes savnet, er nå blitt et så stort problem, at Europeiske råder flypassasjerene til ikke å pakke viktige gjenstander i kofferten når de skal fly.

— Mange passasjerer får store problemer fordi nøklene til hytten, penger, kredittkort eller viktige medisiner ligger i kofferten som er forsvunnet - eller at man oppdager at bilnøklene også ligger i kofferten når man kommer tilbake til en flyplass etter endt reise. Utgifter til å bytte ut låser, blir ikke erstattet.

Også SAS Braathens har fått merke at uvanlig mange kofferter har vært på ville veier denne sommeren. I perioder har man måttet sende forsinket bagasje med egne trailere fra København til Oslo fordi det ikke er plass på flyene etter at de er meldt savnet på Kastrup, sier selskapets fungerende pressetalsmann, Kenneth Vikse til Bergens Tidende.

Millionbeløp

— Heldigvis skjer det svært sjelden at savnet bagasje aldri blir funnet. Vi er på kontinuerlige søk etter bagasjen som meldes savnet, og i 99 prosent av tilfellene kommer de til rette på en eller annen flyplass.

— Hvor mye utbetaler SAS Braathens i erstatning til flypassasjerer som opplever at bagasjen ikke kommer frem når den skal?

— Jeg har ikke tall på det. Men med ni millioner passasjerer i året, sier det selv at det blir millionbeløp av det, sier Vikse.

Bergens Tidende