Verdens øyne er rettet mot Norge disse ukene, slik de også var under og etter terrorangrepene 22. juli. I ti uker skal de tyngste internasjonale presseaktørene dekke rettssaken mot Anders Behring Breivik.

I går publiserte New York Times et innlegg av Karl Ove Knausgård, der forfatteren skriver om behovet for å se og høre Breivik etter å ha hatt bildene av ham i hodet de siste ni månedene.

Måtte se ham i live

«For å få et inntrykk av en person, må man se ham i live. Det ligger så mye i kroppens holdning, bruken av hendene, øynenes bevegelser. Jeg ante ikke hva slags karisma Breivik hadde. Hvordan han ville reagere. Av en eller annen grunn virket dette viktig», skriver han.

Knausgård, som også har skrevet om terrorangrepene og tiden etterpå i sjette del av romanserien «Min kamp», så på TV-sendingene i forrige uke. Forfatteren skriver at han, i likhet med to tredeler av det norske folk, var lei av mediedekningen allerede.

«Likevel ble jeg trukket mot skjermen for å se ham, forbryteren. Hvorfor? Ikke på grunn av medlidenhet med ofrene og de etterlatte. Mer av nysgjerrighet — hvem er dette monsteret?» skriver han.

Vårt oppgjør, ikke hans

Men når rettssaken nå endrer fokus fra ham og hans verdensbilde, og over på de 77 drepte, vil ikke noe av det Breivik har sagt bety noe lenger, skriver Knausgård, da vil virkeligheten trenge gjennom og korrigere det bildet han har skapt for seg selv.

«Rettssaken er for oss, ikke for ham. Vi skal se ham slik han er, et menneske som deg og meg, og vi skal se hva han har gjort. Og vi skal prøve å forstå.»

Lese hele teksten hos New York Times.