Det er latterlig enkelt. Bilistene sparer penger, får en mer behagelig kjøretur og kommer seg fortere fram. Likevel er det klimaet som er den aller største vinneren når Nederland satser stort på økokjøring.

Ifølge en fersk rapport fra EUs miljøbyrå har nederlenderne klart å redusere CO2-utslippene sine med mellom 97 000 og 222 000 tonn på grunn av endringer i kjøremønsteret. Dette tilsvarer 10-20 prosent av utslippene fra et gasskraftverk som for eksempel Naturkraft på Kårstø .

**Også flere andre europeiske storbyer har hatt vellykkede klimaprosjekt de siste årene. Les mer her:

Fylte lastebilene og kuttet utslippene**

Økokjøring innebærer at trafikantene gjennom enkle reduserer CO2-utslippene sine. Det handler ikke nødvendigvis om å slutte å kjøre bil, men om å endre kjørestil og satse på vedlikehold og ekstrautstyr. På den måten kan man i stor grad redusere bruken av drivstoff.

Les også: 0,012 mil på bilen

Bruk høyest mulig gir

Dette er noe av det den enkelte bilist kan gjøre selv

  • Unngå tomgangskjøring
  • Bruk høyest mulig gir og hopp over gir
  • Bruk gasspedalen omtenksomt, slipp den i nedoverbakke
  • Kjør med plass omkring deg og velg din egenrytne uten å stanse mer enn nødvendig
  • Planlegg kjørerute og tidspunkt

*Unngå unødvendig bruk av takstativ, skibokser og last i bilen

  • Sørg for riktig trykk i dekkene og vedlikehold bilen
  • Bruk motorvarmer med tidsinnstilling ved under +5 grader
  • Tenk miljø når du kjøper bil og velger drivstoff
  • Velg kollektivt, ta sykkel eller bruk beina om det er mulig.

Må inn på kjøreskolene

I Nederland satses det nå på å fortsette den positive trenden ved å gjøre opplæring i økokjøring obligatorisk på kjøreskolene. De ønsker også å satse på opplæring av mer erfarne bilister for å få redusert CO2-utslippene ytterligere.

Også på norske kjøreskoler satses det på økokjøring, men kunnskapen til kjørelærerne er svært varierende.

— Det er et veldig fornuftig tiltak. Hver enkelt bruker kan spare opptil flere tusen kroner i året. Slitasjen på bil og dekk blir bedre. Trafikksikkerheten øker og man sparer miljøet. sier fylkessekretær Jan Anker-Goli i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL).

Han innrømmer at kunnskapen til kjørelærerne er svært varierende.

— De som har vært på kurs og lært om dette formidler selvsagt kunnskapen videre til elevene. Men det er nok mange som ikke vet nok om økokjøring på norske kjøreskoler, sier Anker-Goli.

Les også:

I kø for å kjøre øko

Konkurrerer i bensinbruk

Kjøreskolene merker en økt bevissthet rundt klima og miljø, særlig blant de unge elevene.

— Noen steder har det gått sport i å klare å kjøre lengst mulig på minst mulig drivstoff. Det er rett og slett en konkurranse blant elevene. Veldig mange biler er jo utstyrt med en forbruksmåler, og det gjør det lett å følge med.

Anker-Goli understreker at det ikke er nødvendig å kjøre sakte når man driver økokjøring.

— Mange får hakeslepp når de oppdager at det faktisk går an å komme fortere fram når de følger økotipsene, sier han.

KLIMAVENNLIGE BILISTER: Du kan være miljøvennlig, selv om du ikke alltid klarer å la bilen stå hjemme.
Aarekol, Marita