Det skjer når den regjeringsoppnevnte undersøkelseskommisjonen holder sin andre høring, denne gang i Oslo. Førstestyrmann Geir Syversen, som sto på broa under ulykken, skal forklare seg sammen med kaptein Hugo Hansen og kaptein Frank Reiersen.

Kaptein Hansen skulle hatt vakt om bord i «Bourbon Dolphin» ulykkesdagen, men hadde byttet vakt med kaptein Oddne Arve Remøy. Kaptein Frank Reiersen deltok i planleggingen av flyttingen av riggen, og overlot fartøyet til Remøy og hans mannskap 30. mars.

Endrede planer

Reiersen var den første som opplyste at «Bourbon Dolphin» ikke var tiltenkt rollen som hovedfartøy under operasjonen som endte med forlis 12. april. Kommisjonens første høring har avdekket at fartøyet var tiltenkt rollen som hjelpefartøy, men planen ble endret noen dager før «Bourbon Dolphin» forliste. Endringen ble foretatt fordi to andre fartøyer ikke kunne komme til operasjonsområdet.

Kommisjonen skal tirsdag også høre førstemaskinist Morten Reite. Et sentralt tema under denne sekvensen kan bli «Bourbon Dolphins» trekk-kraft, som var mindre enn trekk-kraften til de øvrige fartøyene i operasjonen. Vær— og strømforholdene gjorde at «Bourbon Dolphin» måtte bruke mye maskinkraft bare på å holde posisjonen under operasjonen.

Slet tungt

Under den første høringen i Ålesund i juni kom det fram at «Bourbon Dolphin» og dets mannskap skal ha slitt tungt under operasjonen som endte med at fartøyet kantret og gikk ned på 1.100 meters dyp. Åtte av besetningen på 15 omkom.

Operasjonen gikk ut på å ankre riggen «Transocean Rather». Et åttende og siste anker skulle knyttes til enden av en 1.800 meter lang kjetting som var strukket mellom «Bourbon Dolphin» og riggen.

Værforholdene var barske. Det blåste kuling. Maksbølgene kan ha vært opptil 6 meter høye, og uvanlig mye utstyr ble ødelagt under operasjonen.

Mannskapet på dekk skal ha snakket seg imellom om vær – og arbeidsforholdene, men skal ikke ha opplevd arbeidssituasjonen som truende, ifølge forklaringer som er gitt kommisjonen så langt.

– Men ut fra det jeg vet i ettertid, var de betenkelige, sa Egil Atle Hafsaas, en av de overlevende matrosene, under kommisjonens høring i Ålesund.

Nye høringer

Høringen i Oslo tirsdag vil bli fulgt opp av to nye høringer. 20-21.august skal mannskapet om bord i «Highland Valour» forklare seg. «Highland Valour» assisterte «Bourbon Dolphin» under operasjonen.

Senere, trolig i slutten av september, skal nøkkelpersoner i oljeselskapet Chevron og personell om bord i riggen «Transocean Rather» – blant dem towmasteren – forklare seg. Det er ikke avgjort om denne siste høringen vil finne sted i Norge eller i Skottland, opplyser sekretær Terje Hernes Pettersen i undersøkelseskommisjonen til NTB.