Årsaken er at Nokia nekter å følge reklamasjonsfristen på fem år.

– Vi vil forfølge denne saken helt til Høyesterett hvis vi må, sier administrerende direktør i Forbrukerforsikring AS, Johan Dolven, til det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Newswire.

Diskusjonen om hvor lenge en mobiltelefon skal vare, har pågått i flere år. Nokia og andre selskaper har nektet å la kundene reklamere i inntil fem år, noe Forbrukerforsikring mener er i strid med den norske forbrukerkjøpsloven. Denne loven dekker varer som er ment å vare vesentlig mer enn to år.

Stridens kjerne er hvorvidt man kan forvente at en mobiltelefon skal vare vesentlig mer enn to år, og dermed kommer inn under lovgivningen.

Så langt er ikke saken prøvd for norsk rett.

– Saken mot Nokia er en viktig prinsippsak som vi håper skal lære mobilprodusentene at de ikke kan herse med norske forbrukere, sier Dolven.