Det er teorien til Havarikommisjonen etter de første innledende undersøkelsene onsdag.

Skipet gikk nemlig først på grunn sør for øya Aspon utenfor Fagerstrand, trolig på Digerudgrunna, som ligger nær den leia skipstrafikken innover Oslofjorden følger.

— Vi arbeider fortsatt med å samle informasjon, men vi vet at de har vært på grunn syd for Aspond og at de kom seg av grunnen. Vi er ganske sikre på at de deretter strandsatte skipet med vilje. Det ligger i treningen til kapteinen og losen å gjøre det, sier havariinspektør Morten Kveim i Statens havarikommisjon for transport.

I morgentimene onsdag, mens Sea King rednigshelikopteret hang over havaristen og mannskapet var i ferd med å bli evakuert, rodde Paul Morten Mikaelsen rundt skipet og så hvordan akterskipet raskt begynte å synke.

— Da jeg kom ned, gikk fortsatt maskinen og lensepumpen i forpiggen, men så stanset maskinen og dermed pumpa, sier Mikaelsen til Aftenposten.no.

— De fikk maskinen i gang igjen, men da gikk den bare et par slag før den stanset, og det ble helt mørkt om bord, forteller han.

Han er tidligere sjømann og godt kjent i farvannet utenfor Fagerstrand. Han er overbevist om at det er Digerudgrunna som «Crete Cement» først gikk på, og som forårsaket at hun tok inn så mye vann at kapteinen og losen måtte strandsette henne.

Det var bra vær og god sikt da havariet skjedde. Kapteinen er russisk og losen norsk. Begge skal være erfarne sjømenn.

CORNELIUS POPPE / SCANPIX