Men ingen av optikerkjedene peker seg ut som det entydig rimeligste alternativet, understreker førstekonsulent i Forbrukerrådet, Trond H. Nilsen.

— Ingen optikerkjeder eller frittstående optikerforretninger er billigst på alt, og det er ingen systematikk i hvem som har de gode tilbudene. Skal man handle briller eller kontaktlinser, lønner det seg altså å ta et par telefoner, og sjekke prisene flere steder, råder Trond H. Nilsen.

Dyrere linsekontroll

Han har undersøkt prisene på ni varer og tjenester i tilfeldig valgte optikerforretninger på Vestlandet, både før og etter Specsavers etablerte seg. Konklusjonen er at prisene er falt med mellom 0,9 og 6 prosent.

Størst er prisfallet for billigste brillepakke med progressive glass og antirefleksbehandlede plastglass.

Kontaktlinser er også blitt rimeligere - mens kontaktlinsekontroll og første test og tilpasning av kontaktlinser er blitt litt dyrere.

— Vi antar at dette henger sammen med at det er blitt vanlig å selge kontaktlinser over internett. Dette kan ha medført at prisene på kontaktlinser er blitt presset. Innenfor tjenestene som ikke er eksponert for konkurranse fra nettleverandører har optikerne kunnet øke prisene noe, påpeker Trond H. Nilsen.

Konkurranse virker

Opprinnelig var 28 optikere inkludert i undersøkelsen, men 4 av dem ønsket ikke å være med på pristesten. Ytterligere 2 røk ut fordi de ikke klarte å fremskaffe svar innen rimelig tid. I siste del av undersøkelsen ble også prisene i fire Specsavers-butikker undersøkt.

— Det er ikke overraskende at prisene går ned når det kommer en ny, stor aktør på markedet. Tidligere har vi hatt mistanke om at konkurransen innenfor optikermarkedet har vært for svak. Dette er et eksempel på at økt konkurranse kommer forbrukeren til gode, sier Trond H. Nilsen i Forbrukerrådet.

— Burde prisnedgangen vært enda større?

— Det kan man selvsagt alltid stille spørsmål om. Siden Specsavers inntreden i markedet var varslet, har de andre aktørene hatt muligheter til å tilpasse prisene sine på forhånd. Det er heller ikke sikkert at prisfallet er tatt ut ennå. Det kan tenkes at prisene vil fortsette å falle, sier Trond H. Nilsen.

Skeptisk til prisgaranti

En optikerkjede har innført prisgaranti for å matche den nye lavprisaktøren. Slike garantier er forbrukermyndighetene generelt skeptiske til:

— Det kan jo virke fordelaktig at man får tilbakebetalt differansen dersom man finner tilsvarende vare billigere i en annen butikk. Samtidig vil denne typen garantier indirekte henvende seg til andre aktører i bransjen, og signalisere at det ikke er noe å tjene på å starte en priskrig, sier Nilsen.

For forbrukeren kan det dessuten være uheldig at selgeren av briller og kontaktlinser også er rådgiver og fagperson, mener han.

Ulike salgsstrategier

— Kjøper er prisgitt de rådene han eller hun får fra den som er ekspert og fagperson. Man skal være klar over at man kan bli møtt med to ulike salgsstrategier. Den ene er å «selge ovenfra», det vil si å trekke frem de dyreste alternativene med mindre kundene konkret spør etter noe rimeligere. En annen variant er å «selge nedenfra», som går ut på å reklamere for billige varer på skilt og i annonser. Ansikt til ansikt med selgeren er det derimot langt dyrere produkter som blir anbefalt, sier Trond H. Nilsen.

— Igjen er vårt råd at forbrukerne sjekker med flere aktører. Du trenger ikke føle deg forpliktet til å kjøpe noe, selv om du mottar hjelp og rådgivning. Og kjøper du spesialtilpassede briller til flere tusen kroner, skal du være oppmerksom på at du har fem års reklamasjonsrett på brillene. Årsaken er at dette er en vare som er ment å vare vesentlig lenger enn to år, sier Trond H. Nilsen i Forbrukerrådet.