– Dette var moro! Jeg er en smule våt og kald nå, men det er absolutt verdt det når vi gjør noe positivt for en fin organisasjon, sier Aksel Lund Svindal til NTB.

Han forsikrer at det tross alt var MOT-laget som dominerte selv om motstanderen, bedriftslaget til Peppes, vant på straffekonkurranse i kampen som MOT arrangerte.

Regn i bøtter og spann

Mange av de 30.000 deltakerne i Norway Cup hadde tatt på solbrillene for å skue på kjendisene som stilte opp for å skape blest om MOTS forebyggende arbeid mot blant annet vold og rus.

For til tross elendige spådommer fra meteorologene så det lenge ut til at værgudene skulle la vær å slippe sin vrede utover Ekebergsletta også onsdag. Men like før avspark åpnet himmelen seg, og plutselig ble regnponchoene som Peppes delte ut like populære som de kjente, våte fjes ute på banen.

Vil gå foran som et godt eksempel

Pål Anders Ullevålseter har vært MOT-ambassadør i tre år, og synes det er givende at han kan bruke sitt kjente navn til å gjøre noe positivt for barn og unge. Han identifiserer seg med organisasjonens verdier, som går på å skape en tryggere oppvekst for unge og lære dem å ta egne valg.

– Jeg kan bidra med å fortelle dem hva jeg har gjort og hvilke valg jeg har måttet ta. Kanskje synes ungdommen at det blir tøft å ta valg og stå for dem, og å bry seg om andre, når de ser at vi også gjør det, sier Ullevålseter.

Hans Petter Burås og Aksel Lund Svindal er enig.

– Hvis vi kan være gode forbilder og hjelpe til å skape riktige holdninger hos unge, så er det utrolig hyggelig, sier Svindal.