Det skjer selv om hovedstaden i ni år har hatt flere drosjeselskap, og er stikk i strid med reglene for offentlige kontrakter, melder TV 2.

Eldre og funksjonshemmede som ikke kan bruke offentlige transportmidler får dekket taxiutgiftene av kommunen. Dette kalles TT-kjøring.

Oslo kommune inngikk i 1991 en kontrakt på TT-kjøring med Oslo Taxi. Bare i fjor betalte kommunen 130 millioner kroner for disse taxiturene.

Den lukrative kjøringen har aldri vært ute på anbud, selv om regelverket sier at offentlige kontrakter på mer enn 500.000 tusen skal ut på anbud, og kontrakter på mer enn 1,7 millioner kroner skal offentliggjøres i EØS-området.

Nye aktører

Det fantes ikke alternativer til Oslo Taxi da avtalen ble inngått, men etter at drosjemonopolet ble avsluttet i 1998 har det dukket opp flere aktører i Oslo.

De nye aktørene har ikke fått konkurrere om gullkontrakten.

– De tapende kan jo være det offentlige ved at de betaler for høye satser i dag. Vi kjenner ikke kontrakten, men vi vet at i de tilfellene vi er inne og gir anbud så er vi konkurransedyktige. Så her burde det være potensial for myndighetene til å spare også på den offentlige betalte transporten, sier Trygve Flølo i Norgestaxi.

Vil endre praksis

Byrådsavdeling for velferd og sosiale tjenester som har ansvaret for TT-kjøringen sier til TV 2 tirsdag at de nå vil legge ut kontrakten på anbud.

– Nå er vi i ferd med å lage konkurransegrunnlaget. Det tar litt tid, men så fort som mulig skal vi sørge for å få konkurransen ut på anbud slik at vi kan få et kanskje enda bedre tilbud til forbrukerne, sier byråd for velferd og sosiale tjenester, Sylvi Listhaug (Frp).