Flyselskapet ønsker seg unge, norske jenter til sine internasjonale flyginger i en annonse i fredagens utgave av Aftenposten.

Men det holder ikke bare å være norsk og i alderen 20 til 25 år. Du må også være single og legge ved bilder av deg selv stående, sett både forfra og fra siden.

Men fortsatt tilfredsstiller du ikke alle kravene fra PIA.

— Brillebrukere og kandidater med hudproblemer trenger ikke å søke, heter det videre i stillingsannonsen.

- Godt ment PIAs sjef i Norge, Shafi Khan, har ikke noe godt svar på hvorfor kjønn, hud og syn er avgjørende kriterier for å søke på jobben som kabinpersonell. Han opplyser til NTB at annonsen er laget fra selskapets hovedkontor, og kun videreformidlet fra hans kontor.

— Dette er første gang vi rekrutterer i Norge, og det kan hende våre folk i Pakistan mangler oversikt over det nasjonale arbeidsregelverket i Norge. Da kan det naturligvis skje feil. PIA har de samme rutinene i alle land, og jeg forsikrer at intensjonene våre har vært gode, sier Khan.

- Utelukker ingen

Han forklarer annonsen krav til at søkerne må være single med flybransjens krav til fleksibilitet, og at dette ikke er uvanlig. At søkerne må fremvise foto av seg selv forfra og fra siden, er et spørsmål om tidsbruk, ifølge Khan.

— Vi trenger å se an søkerne, siden vi har svært liten tid til å gjennomføre alle intervjuene. PIA utelukker ingen, men opplyser i annonsen om hva som foretrekkes. Vi ønsker å oppmuntre nordmenn til å jobbe for oss, ikke skremme dem bort, sier Shafi Khan til NTB.

Skrekkeksempel

Ved Likestillings- og diskrimineringsombudets ser de svært alvorlig på saken.

— Dette er et skoleeksempel på hvordan man ikke skal gjøre det. Vi vil nok bruke denne annonsen flittig som et skrekkens eksempel, sier likestillings- og diskrimineringsombud Beate Gangås til NTB.

Hun nevner kriteriene om at søkerne skal være både norske, unge, jenter og med et visst utseende som eksempler på klare lovbrudd.

— Det er flere ting ved denne annonsen som er i strid med dagens lovverk, og dette kommer vi helt klart til å ta tak i. I tillegg stiller vi spørsmål om Aftenposten har vurdert sitt medvirkningsansvar ved å trykke denne annonsen, sier Gangås.