INGVILD RUGLAND

Det er kriseplanen styret i Kanal 24 vedtok i Bergen i går. For kanalen er nær konkurs.

Aksjekapitalen på 60 millioner kroner er tapt. Underskuddet i første kvartal var 30 millioner kroner. Etter styremøtet fikk radiosjef Arne Krumsvik følgende beskjed fra styreleder Per Axel Koch og TV 2-sjef Kåre Valebrokk:

Kutt 30 millioner kroner!

Driftskostnadene i den unge radiokanalen beløper seg til 150 millioner kroner i året, men må ned 120 millioner neste år.

«Smart radio»

Hvordan Krumsvik skal gjøre dette, var ganske uklart. Men det skal produseres mer radio hos eierne selv i stedet for innkjøpt produksjon, og både TV 2 og eieravisene gir radiokanalen sterkt subsidiert reklameplass.

— Vi skal lage bedre og smartere radio, gjentok og gjentok Krumsvik på presseorienteringen etter styremøtet.

Hva som er smartere og bedre, var han ikke konkret på. Heller ikke hvordan dette slår ut på bemanningen i kanalen. Men eierne, deriblant TV 2, skal levere mer innhold, som nyheter og underholdning, til radioen.

Styret i Kanal 24 vedtok å nedskrive aksjekapitalen fra 60 millioner kroner til en million. I tillegg bes eierne tilføre nye 45 millioner kroner i aksjekapital i henhold til deres relative eierandel.

Det betyr at TV 2 får tilbud om 34 prosent. TV 2-sjef Kåre Valebrokk sa i går at han vil anbefale for sitt styre å ta dette, kanskje mer dersom noen av eierne ikke vil være med på kapitaltilførselen.

NTB, som eier 3,3 prosent, har allerede sagt at de angrer at de ble med på radioeventyret, og blir nok ikke med på emisjonen.

Styreleder Per Axel Koch håper de 45 millionene holder ut året, og at det ikke blir nødvendig å be om mer kapital.

Og nå: krig

Før Kanal 24 gikk på luften 1. januar i år, hadde radiokanalen som mål å ha 500.000 lyttere. Det er fortsatt målet, men på litt mer ubestemt tid.

— Vi bør i alle fall ha dette i løpet av 2005, sier Kåre Valebrokk.

Han regner med at kanalen går i balanse med dette lyttertallet.

Foreløpig hører bare mellom 250.000 og 300.000 lyttere på Kanal 24 til daglig, og drøye 1,1 million ukentlig. Det er langt fra hva hovedkonkurrenten P4 fortsatt har. I tillegg håper Koch på at reklamemarkedet for riksdekkende radio øker til 350 millioner kroner årlig.

Og den gamle klisjeen om at det nå blir radiokrig, ble tatt opp igjen av radiosjefen.

— Det er når radiokrigen starter. Den blir langvarig, og vi er sikre på at vi skal komme godt ut av den, sa Krumsvik.

KLAR BESKJED: Radiosjef Arne Krumsvik (til h.) fikk i går kveld klar beskjed fra største eier Kåre Valebrokk (til v.) og styreleder Per Axel Koch om å spare 30 millioner kroner.

ARKIVFOTO: MORTEN HOLM/SCANPIX