— Vi har sagt at alle vilkår må være oppfylt for at SAS skal kjøpe Braathens. Bonusordningen er et av disse vilkårene, sier pressetalskvinne i SAS, Siv Meisingseth til Bergens Tidende. Selskapets visekonsernsjef Gunnar Reitan har også flere ganger sagt at et forbud mot Eurobonus på reiser i Norge vil føre til at Braathens-oppkjøpet ryker.

Varsler forbud

I går varslet Konkurransetilsynet forbud mot at SAS, Braathens og Widerøes kan tilby sine passasjerer bonuspoeng på innenriksflyginger i Norge. Forbudet skal gjelde fra 1. april neste år, men vil ikke få tilbakevirkende kraft. Det vi si at passasjerer fortsatt kan ta ut gratisreiser på poeng som er opptjent før denne datoen. Konkurransetilsynet mener at et forbud mot bonuspoeng på innenriksrutene kan gi billigere flybilletter. Dessuten vil det åpne luftfartsmarkedet i Norge for konkurranse, noe som vil presse prisene nedover. Vinnere blir forbrukere og næringslivet, som betaler dyrt for at ansatte har adgang til å ta ut bonusreiser privat, hevder tilsynet.

Sjokkert og forbauset

Både SAS og Braathens reagerer sterkt på forbudet.

— Vi er sjokkert og forbauset over at Konkurransetilsynet viser et så manglende innsyn i og forståelse for konkurransesituasjonen og krisen i luftfarten. Dette vil føre til en alvorlig svekkelse for SAS. Vi tolker forbudet til også å gjelde utenlandsruter som er kombinert med tilslutningsflyginger i Norge. Det betyr at passasjerene åpenbart vil velge British Airways fremfor SAS når de skal til London, for å ta ett eksempel, sier Meisingseth.

— Kjøper ikke SAS opp Braathens, går Braathens konkurs, sier informasjonsdirektør Frode Geitvik.