— Raset har gått tvers igjennom hele vognhallen, og endte opp helt inntil veggen på selve stasjonsbygget. Jernbanelinjen mellom Bergen og Oslo er dekket av leire, steiner og materialer fra det knuste bygget, forteller Rune Jensen.

Verten på Myrdal Fjellstove inspiserte skadene etter raset i går ettermiddag. Han forteller at skadene er store, og frykter at det kan gå nye ras i den bratte fjellsiden på sørsiden av stasjonsområdet.

NSB vet ikke når sporet kan åpnes igjen, men ifølge Jernbaneverket kan oppryddingen og reparasjonsarbeidene ta flere dager.

Alle tog innstilt

Mandag formiddag er en geolog på vei for å undersøke stedet.

Jernbaneverket fryktet at Bergensbanen ville være stengt i flere dager, men klokken 20 i kveld åpnes det for trafikk gjennom det ene sporet bak stasjonen, opplyser informasjonssjef Inge Hjertås.

I mellomtiden har alle tog vært innstilt. Bergensbanen går nå fra Oslo til Finse/Hallingskeid og fra Voss til Bergen. Passasjerer kjøres med buss på strekningen Gol-Voss. Deter ingen alternativ transport for passasjerer til og fra Myrdal, opplyser NSB på sin hjemmeside.

De som skal østover med tog, reiser fra Bergen til Voss. Der går det buss til Gol. Reisende som skal til Finse, drar nå til Gol og fraktes med tog tilbake til Finse.

— Vi vil prioritere godstrafikken når vi åpner ettersom vi tross alt får fraktet passasjerer med tog og buss, sier Hjertaas.

- Fortsatt rasfare

— Raset har gått rundt 100 meter oppe i fjellsiden, og tatt med seg store mengder leire. Jeg kunne se i hvert fall en stor stein som så ut som den lå og vippet der oppe. Derfor håper jeg det blir sendt opp geologer som kan vurdere rasfaren, sier Rune Jensen.

Ingen tog var på eller ved stasjonen da raset gikk i 15.40-tiden, men det skal ha vært folk ved stasjonen.

— Det er veldig, veldig omfattende og kan ta flere dager å få ryddet. Vi må ha geologer på stedet, men de reiser ikke ut før det er lyst, opplyser pressevakt Ragnhild Aagesen i Jernbaneverket.

Raset dekker rundt 60 meter av jernbanelinjen, og er to-tre meter dypt.

Buss for tog

De som oppholdt seg på stasjonen, ble fraktet derfra i frykt for ytterligere ras. Flåmsbanesporet er i utgangspunktet ikke berørt av raset, men også trafikken på Flåmsbana ble innstilt.

Togene mellom Bergen og Oslo kjører fortsatt, men de snur på Ål og Voss. Mellom disse stedene blir det nå satt opp busser.

— Vi jobber med alternativ transport der det er mulig, sier pressevakt i NSB, Erik Lødding.

De som har planlagt reise med Bergensbanen, oppfordres til å følge med på NSB.no, der det blir løpende oppdateringer om situasjonen.

Trodde det var trygt

Vognhallen som ble truffet er laget av betong, og har stått der i flere tiår. Det betyr at området ikke har vært regnet som rasfarlig tidligere.

— Vi har bodd her i tre år, og har ikke opplevd annet enn små snøras om vinteren, forteller Rune Jensen.

Sammen med konen Carina driver han Myrdal Fjellstove som overnattingssted om sommeren, mens vinteren brukes til naturfotografering. Dermed er ekteparet de eneste som bor noenlunde fast på Myrdal.

— Fjellstuen ligger et stykke unna, så vi føler oss helt trygge, sier han.