• Vi har noen arbeidsteorier, sier havariinspektør Tor Nøstegård. Men han kan foreløpig ikke si noe om hvorfor helikopteret styrtet.

— Vi har ikke noen teorier om hva som er årsaken til ulykken som vi går ut med. Men vi har selvfølgelig noen arbeidsteorier, sier havariinspektør Tor Nøstegård til Aftenposten.no.

Vraket av helikopteret som styret og gikk gjennom isen utenfor Horten onsdag ettermiddag, ble hevet torsdag formiddag.

— Det er var ikke så mye av helikopteret igjen som var helt. Mye var ødelagt, det hadde svært store skader, sier Nøstsegård.

De fire omkomne - piloten og de tre passasjerene - ble hentet opp i natt.

Artikkelen fortsetter under videoen...

Teknisk undersøkelse

Kripos og Havarikommisjonen var på plass for å undersøke vraket, sammen med politiet i Vestfold. Ifølge Nøstergård fraktes helikopteret nå til Kjeller utenfor Lillestrøm for nærmere undersøkelser.

Han sier til NTB at helikopteret ikke hadde ferdskriver, såkalt svart boks som egentlig er oransje, men bekrefter at kommisjonen i sine videre undersøkelser vil foreta en teknisk undersøkelse av helikopteret og innhente supplerende informasjon fra andre instanser, for eksempel radarovervåking.

Har lydlogg

Det var tett tåke i området da helikopteret styrtet. Nøstegård sier at de nå undersøker hvorvidt det variable været kan ha hatt effekt for ulykken.

Kort tid før det styrtet hadde tårnet ved Rygge Lufthavn kontakt med en av pilotene. Direktør Grete Myhre i Havarikommisjonen sier til Aftenposten.no at de har sikret lydopptaket fra denne samtalen.

— Jeg vet at piloten på helikopteret som ikke var involvert i ulykken, hadde kontakt med Rygge. Men jeg vet ikke om piloten på ulykkeshelikopteret også var i kontakt. Det får vi først vite når vi får sett utskrift av loggen, sier Nøstegård. Han sier dette trolig vil skje først tidlig neste uke.

Har avhørt vitner

To helikoptere var på vei fra Stokke i Vestfold til Oslo da det ene styrtet. Politiet har avhørt personene som var ombord i det andre helikopteret.

Onsdag ettermiddag og kveld deltok politi, ambulanse, brannvesen og Kystvakten i søket etter helikopteret. Tåke, kulde, is og strøm i vannet gjorde redningsarbeidet vanskelig, men ved 20-tiden klarte dykkere å ta seg ned til helikoptetet.

Det styrtede helikopteret, som er av typen Robinson R44 Astro, eies av Midtnorsk Helikopterservice.