Blant passasjerene på det fullsatte flyet var advokat Sverre Næss. Sterling-flyet skulle fra Gardermoen til København.

– Det startet med at vi kom om bord én time forsinket. Etter hvert skjønte vi at det ville bli ytterligere forsinkelser. Det ble gitt en masse forvirrende meldinger. Det virket som om alt var kaos. Etter min mening må flere meldinger være gitt mot bedre vitende, sier advokaten til Dagbladet.

Han sier besetningen virket handlingslammet, at motorene ikke var i gang og at det ble glovarmt i kabinen.

– En kvinne besvimte. Jeg hadde selvsagt ikke termometer med meg, men det må ha vært anslagsvis 50 grader, sier Næss, og legger til:

– Etter dette forstår jeg at forestillingen om helvete er varme.

Den endelige beskjeden fra mannskapet var at det ikke fantes mannskap som kunne få bagasjen om bord. Senere kom det beskjed om at flyet skulle ta av uten bagasje, noe som førte til at flere passasjerer forlot flyet. Enda senere kom kontramelding om at alt var ordnet likevel.

– Jeg vil undersøke mulighetene for en eventuell erstatning fra selskapet, og det er jeg neppe alene om, sier Næss.

Sterling Airlines’ kommunikasjonsdirektør Rulle Grabow Westergaard skylder på bemanningsproblemer hos det nederlandske handlingsselskapet Menzies.

En anonym person hos Menzies sier at det er gitt beskjed om ikke å snakke med pressen.

Menzies fikk tidligere i juli fire pålegg fra Arbeidstilsynet fordi ansatte hadde jobbet for lange vakter.