• Ingenting var unormalt om bord i «Bourbon Dolphin» da jeg gikk på vakt klokken 12.00 den 12. april, sa matros Egil Atle Hafsås (36) fra Stadlandet under sjøforklaringen i Ålesund torsdag.

Han sa at arbeidsforholdene på dekk var tilfredsstillende, til tross for at det blåste 32 knop.

— Det var litt skvett opp på dekket, men det skapte ikke noen problemer for oss, sa Hafsås.

Fem timer senere var katastrofen et faktum.

— Vi skjønte etter hvert at det kom til å gå galt, sa Hafsås som forklarte seg om det som skjedde på akterdekket før «Bourbon Dolphin» fikk slagside.

Gikk fort

Han fortalte at kjettingen slo over på babord ytre styrepinne med stor kraft, etter at styrbord styrepinne ble tatt ned. Hafsås sa at han er overbevist om at kjettingen stoppet i styrepinnen. Den gikk ikke over rekka på cargodekket.

Fartøyet begynte å krenge mot babord. Deretter skjedde mye veldig fort. De som var på akterdekket skjønte at det ville gå galt.

— Jeg tok to vester og ga til lærlingene om bord. Deretter tok jeg på meg selv en vest, forklarte Hafsås.

Strømstans

— Vi gikk over til styrbord side. Da observerte jeg at det var en kort blackout. Strømmen var borte i ti sekunder, fortalte Hafsås.

På dette tidspunktet hadde skipet en slagside på 45 grader. Hafsås klatret opp på styrbord side av fartøyet. Nesten fremme ved ankeret mistet han fotfestet og havnet i sjøen. Det gjorde også de to lærlingene. De berget seg opp på en container som drev i sjøen. Etter 20 minutter ble de berget av en mobbåt (man-over-bord-båt).