TORSTEIN STANGENES

40.000 reisende ble rammet av flygelederaksjonen i går. Uten forvarsel sa samtlige flygeledere på Røyken i Buskerud at de ikke var i stand til å jobbe. Dermed hadde Avinor, tidligere Luftfartsverket, ikke annet valg enn å innstille alle flyginger til og fra Gardermoen, Torp, Kjevik og Fagernes.

Begrunnelsen flygelederne brukte for ikke å jobbe er en forskrift som heter «Forskriften om sertifisering med videre av flygeledere».

I den forskriften står det blant annet følgende:

«Flygeledere skal avstå fra operativ tjeneste når det oppstår svekkelse i helsetilstanden som kan innebære at vedkommende er uskikket til å utøve flygekontrolltjeneste».

Dette er en oversettelse av en felles europeisk sertifikatbestemmelse som gjelder alle medlemsland i den felles europeiske flykontrollorganisasjonen.

Kommunikasjonsdirektør Ove Narvesen i Avinor vil ikke si om selskapet mener flygelederne har misbrukt denne forskriften.

— Er det aktuelt å endre forskriften?

— Det er Luftfartstilsynet som er ansvarlig for forskriften i Norge, sier han.

Vil ikke gjøre noe

Men Luftfartstilsynet har ikke planer om å forsøke å endre forskriften.

— Denne forskriften er ikke myntet på aksjoner som dette, men på sykdom som gjør at flygeledere eller kabinpersonalet er uskikket til å jobbe, sier luftfartsdirektør Per-Arne Skogstad til BT.

— Du mener altså at forskriften misbrukes?

— Jeg vil ikke blande meg inn i en arbeidskonflikt. Men det er uaktuelt å endre forskriften. Den er viktig for flysikkerheten.

— Så dere vil ikke gjøre noe for å hindre at dette gjentar seg?

— Vi vil ikke gjøre noe som helst for å hindre dette. Det er opp til Avinor å hindre at dette gjentar seg, sier Skogstad.

Ber Skogsholm gripe inn

Frps samferdselspolitiske talsmann Kenneth Svendsen mener det først og fremst er flygelederne som er skyld i situasjonen. Men han håper Samferdselsdepartementet kan rydde opp i den

Han skrev i går brev til samferdselsminister Torild Skogsholm der han spurte henne hva hun ville gjøre med situasjonen.

Samferdselsdepartementet hadde i går kveld ingen planer om hva som kan gjøres for å hindre at gårsdagens aksjon gjentar seg.

— Vi får se på hva som skal skje i fremtiden. Men dette er først og fremst et avtalespørsmål mellom partene, sier statssekretær Arnfinn Ellingsen (V).

— Kan det være aktuelt å pålegge flygeledere å jobbe?

— Det er et krevende arbeid, og det handler om menneskers sikkerhet. Så vi har ikke noen standardløsning i departementet, sier Ellingsen.

- Avinors feil

Norsk Flygelederforbund har ingen planer om å hindre at liknende aksjoner gjentar seg.

— Dette dreier seg om individuelle mennesker som må kjenne på seg selv om de kan jobbe med flysikkerhet og menneskeliv. Det er umulig for oss tillitsvalgte å si noe på det, sier tillitsvalgt for flygelederne på Røyken, Bendik Heggelund.

Han mener aksjonen var Avinors feil.

— Dette er ingen aksjon, men en reaksjon på det dårlige håndverket administrasjonen i Avinor har gjort med meldingen om kontrollstasjonen, sier han til BT.