Barnet er ikke trygg i vannet selv om de kan et par svømmetak. Barnet må kunne snu seg på dypet, takle et uventet fall, komme seg opp av bassenget alene og flyte på mage og rygg, skriver Adressa.no.

Det forteller Torill Hindmarch, leder for Komité for Familie og Barn i Norges Livredningsselskap til Klikk.no.

Kan oppleve kuldesjokk

Barn som bader på den samme stranden hver sommer kan virke trygge nok i vannet. Men det kan fort bli farlig om barnet skal bade et annet sted. Derfor er det viktig å venne barna til forskjellige typer vannmiljø fra ung alder.

— Barn kan oppleve kuldesjokk i havet dersom de bare har badet i oppvarmet basseng. Ved kuldesjokk er barnets første reaksjon å puste raskt inn, slik at de trekker vann ned i lungene. Barn som venner seg til å være i kaldt vann lærer seg å kontrollere denne reaksjonen, sier Hindmarch.

Bruk redningsvest

Barn som har lært å svømme, og er trygge på grunt vann, bør gradvis bevege seg ut på dypet. Et flyteelement, eller en redningsvest, kan gjøre det lettere å bli vant til dypet.

— Barn må aldri presses til noe de ikke vil. Uansett hvor trygt barnet er, må foreldre alltid holde et godt øye til små barn i vannet. Og redningsvest er det eneste flyteelementet du kan stole på, presiserer Hindmarch.

Lek med barna

I tillegg til å melde barna på svømmekurs, oppfordres foreldre til å bade med barnet så ofte som mulig.

— Lek mye med barnet på grunt vann. Når barnet blir vant til å få vann i ansiktet vil det etter hvert leke under vann. Å oppleve oppdrift i kroppen reduserer faren for panikk hvis noe uventet skjer i vannet. For babyer som ikke går på babysvømming kan det være nyttig å leke mye i badekaret hjemme, sier Hindmarch.

Leder av svømmeskolen Neptuns Barn og svømmeinstruktør Christin Kjosmoen, ser stor forskjell på barn som har vært mye i vannet før de begynner på svømmekurs.

— Progresjonen går fortere om foreldrene hjelper til. Barn som er helt nybegynnere trenger bortimot sju ganger så lang tid på å føle seg trygge både over og under vann. Barn som allerede er vant til vann, hopper og ligger på ryggen fra første kursdag, sier Kjosmoen til Klikk.no.

Er barnet ditt trygt nok i vann?

Barn som mestrer følgende aktiviteter er tilstrekkelig trygge i vann:

1. Klatre ned i vannet på en rolig måte

2. Forflytte seg gjennom vannet

3. Klatre opp av vannet uten hjelp

4. Bevege seg gjennom vannet (skuldrene dypt) ved å hoppe framover og dra seg fram med armene (bobbing), ca. 10 meter.

5. Gli på magen med ansiktet ned i vannet og inn til kanten

6. Flyte på ryggen/magen i valgfri stilling i fem sekunder

7. Hoppe ut i vannet og komme seg inn til kanten igjen

8. Henter tre leker fra bunnen på dypt vann

9. Stå på kanten iført bukse og langermet trøye. Hoppe/stupe på dypet, rulle på ryggen og flyte ti sekunder og svømme tilbake inn til kanten.

10. Hoppe fra en brygge på ca to meters høyde og svømme tilbake til land/brygge med redningsvest

Fra toårsalderen kan barna klare de tre første aktivitetene på listen. Med alder og erfaring bør de gradvis jobbe seg nedover. En femåring som har gått svømmekurs, og fått god oppfølging av foreldrene, bør klare alle punktene. For enkelte tar det lenger tid enn andre, avhengig av psykologiske sperrer og fysiske reaksjoner i forhold til angst. Noen barn fyller ni år før det klarer å gjennomføre listen.

Velg riktig svømmeskole

Det er mange svømmeskoler å velge mellom, men det anbefales å velge skoler som er tilknyttet Norges Livredningsselskap eller Norges Svømmeforbund.

Godkjente svømmeinstruktører bærer et autorisasjonskort på seg, som foreldre kan be om å få se før babyen eller barnet meldes på svømmeskole.