Tirsdag blir det klart hvilke idrettsutøvere som slutter seg til Kina-kampanjens budskap ved å løpe for organisasjonens lag under Holmenkollstafetten 10. mai.

Norske OL-håp gir tidenes løft for Amnesty Norge med kampanjen

– Det er unikt. Helt voldsomt, sier Amnestys kommunikasjonssjef Ina Tin om oppmerksomheten og responsen på kampanjen der Gro Hammerseng (håndball), Susanne Wigene (friidrett), Jørre Kjemperud (sandvolleyball) og Guro Knutsen (fotball) er avbildet sammen med de kinesiske samvittighetsfangene.

Hvilke flere idrettsutøvere som ellers blir med på Kina-kampanjen offentliggjøres altså tirsdag. Målet med kampanjen er å øke presset mot kinesiske myndigheter for å få frigitt de fire fangene før OL starter.

Menn i tet

I uken etter at kampanjen med idrettsstjernene ble lansert, har Amnesty International Norge opplevd mer enn en dobling av trafikken på sine egne nettsider. Innmeldelser i organisasjonen via nettet har økt med 30 prosent.

– Vi er kjempefornøyde. Unike brukere på nettsidene våre økte fra 1.055 i uken før utøverkampanjen til 1.603 uken etter. Og de klikker seg rundt på hele nettstedet, ikke bare på denne kampanjen, sier Tin til NTB.

Vel så mye jubler hun over at norske menn for første gang er mer oppdatert enn kvinner på Amnesty og deres arbeid for menneskerettigheter i Kina.

– Vi har inntatt sportssidene. Takket være OL opplever vi nå større gjenkjennelighet blant norske menn enn blant kvinnene, samtidig som oppmerksomheten totalt også øker, sier Tin.

Medieflom

Og medieomtalen har tatt helt av.

Amnestys Kina-kampanje startet høsten 2007. Siden den gang har Amnesty og Kina vært omtalt i gjennomsnitt ti ganger i uken i norske aviser, ifølge deres egne målinger.

Så kom Amnesty-rapporten i begynnelsen av april som viser at bruddene på menneskerettigheter i Kina faktisk øker på grunn av OL.

– Den uken ble Amnesty og vårt arbeid i Kina omtalt 427 forskjellige ganger. Det er et hopp vi aldri tidligere har vært med på, sier en fornøyd Tin.

Uken etter lanseringen av kampanjen med idrettsutøverne ga en ny topp, denne gang på 174 medieomtaler.

Oppmerksomhet

I takt med den økte omtalen, har også nordmenns kjennskap til Amnestys arbeid for menneskerettigheter i Kina vokst.

Under halvparten av de spurte i Synovate-målingen svarte at de kjente til menneskerettighetsorganisasjonens Kina-kampanje da den startet i september i fjor.

Så økte gjennomslaget jevnt og trutt til en foreløpig topp i februar med gjenkjennelse i 64 prosent av befolkningen.

– Vi kan bare drømme om hva tallene for april vil være. Det er hevet over tvil at pilene peker oppover. Nå er jeg bare spent på hvor høyt vi når, sier Tin.

Over tid

Hun legger til at Amnesty aldri tidligere har hatt en så vellykket kampanje over så lang tid.

Kampanjen om vold mot kvinner fikk en pangstart i 2004 med modeller som var sminket på catwalken som voldsofre på Legevakten i Oslo. Mange vil huske de spesielle bildene den dag i dag.

– Vi har også hatt andre enkeltstunt, men Kina-kampanjen er den første med jevnt høyt trykk over så lang tid, sier Tin.

AMNESTY