MARTHE BERG OLSEN

I bar overkropp, skjørt og en enorm papphatt baner logistikksjef, Jørn Klinge, i IKEA vei gjennom de ansatte.

— Har det klikket helt eller?

Den gule- og blåkledde forsamlingen reagerer med vantro latter.

Medarbeiderne som så for seg en helt vanlig arbeidsdag i varehuset denne onsdagen, fikk seg litt av en overraskelse. Lederne hadde nemlig stelt i stand show og spillopper.

Hjelpsom, ikke plagsom

IKEA Norge sitt interne mantra er H.E.L.T. Det står for hjelpsomme medarbeidere, enkelt å handle, lave priser og tilgjengelige varer. Med klistrelapper med hyllenummer og piler, representerer logistikksjefen T'en.

Én etter én kommer lederne løpende ned trappen iført heltekostymer. Den dristigst kledde er uten tvil salgssjef Solrun Hitland. I lårkort, rød kjole og høyhælte sko representerer hun lave priser.

— Vi er ikke redde for å dumme oss ut, proklamerer hun.

Like etter stripper personalsjef Torbjørn Fauskanger ned i en tettsittende supermanndrakt med innlagt magemuskler. Hjelpsom, er stikkordet.

— Vær hjelpsom uten å være plagsom, roper sjefen for kunderelasjoner og konferansier, Janne Evensen, over lydanlegget.

Langt fra power point

For det er ikke bare fjas heller. Hensikten med arrangementet er å samle de ansatte om H.E.L.T.-konseptet. Det sier varehussjef Odd Rune Bjørge.

— Vi skal fokusere på hva kundene våre er opptatt av, og motivere de ansatte til å yte sitt beste. Da funker det ikke å bare levere en power point-presentasjon, sier Bjørge, under en krone laget av små IKEA-blyanter.

Det er ikke så mye kundene forlanger, mener han, men det kan være vanskelig å gå rundt å huske på det til enhver tid.

— Når alle medarbeiderne står sammen om målene våre, vil kundene merke forskjellen. Trives de ansatte på jobb, vil også kundene trives. Så enkelt er det, sier Bjørge.

— Virker det?

— Helt klart. Vi får jo lyst til å gjøre en god jobb etter stunt som dette. Det er gøy når ledelsen slipper seg litt løs - dette blir nok en god dag, sier medarbeider Nina Eikefet.

De ansatte ved IKEA i Åsane er vant til ablegøyer fra ledelsen.

— De sier fra på forhånd at noe kommer til å skje, men de sier aldri hva. Dermed går vi alle rundt med masse forventninger, også overrasker de oss med noe kjekt til slutt, sier Eikefet.

Som for eksempel for et par måneder siden da kantinen ble gjort om til en eksklusiv restaurant, og alle de ansatte ble servert treretters middag og vin. Et omsetningshopp på 14 prosent var anledningen.

Kor e' alle helter hen?

Jan Eggum var spesielt invitert til heltesamlingen. Til tross for at han ble annonsert som Jahn Teigen, virket han i godt humør - om enn noe trøtt.

— Dette er det mest ukristelige tidspunktet jeg noensinne har holdt konsert, sier Eggum, og glipper med øyelokkene.

Til tross for at klokken bare så vidt er over ni på morgenkvisten, får han samtlige av de ansatte med på allsang til «Kor e' alle helter hen».

— Jeg tror mer på hverdagshelten enn han som går på et halvt bein til Nordpolen, sier Eggum.

Lillebø, Jan M.