• Vi undervurderte forskjellene mellom Norge og Sverige. Det norske markedet er et vanskelig marked å komme inn i, sier den svenske ICA-sjefen etter at selskapets norske butikker selges til Coop.

Coop kjøper aksjene i ICA Norge for 2,5 milliarder kroner og overtar dermed 553 dagligvarebutikker her i landet.

Konsernsjef Per Strömberg i ICA Gruppen forteller at de vurderte å trappe ned virksomheten i Norge, men konkluderte til slutt med salg. Etter at Konkurransetilsynet i februar ga beskjed om at en samarbeidsavtale mellom ICA og NorgesGruppen var ulovlig, har det pågått en prosess for å selge ICA Norge.

— Et tøft marked

— Det har vært liten interesse fra internasjonale aktører. Det har fremfor alt handlet om norske aktører, men hvem som har vært inne i bildet, får være en hemmelighet, sier han.

Strömberg betegner det norske dagligvaremarkedet som svært tøft.

— Det er tøffere å være en mindre aktør i Norge enn i Sverige. Årsaken til at jeg sier det, er at prisforskjellene på innkjøp er mye større i det norske markedet enn jeg mener det er i noen andre europeiske markeder, sier han.

Han mener ICA har hatt et handikap sammenlignet med NorgesGruppen - den største dagligvarekjeden her i landet - der de har tapt 4-5 prosent på innkjøpsprisene.

Kastet inn håndkleet

For en del år siden måtte den tyske Liedl-kjeden kaste inn håndkleet og gå ut av det norske markedet, nå er det svenske ICA som gir seg.

— Det er veldig usannsynlig at noen av de store internasjonale kjedene vil inn på det norske markedet. Det er et vanskelig marked å komme inn på. Og så skal man være ydmyk og si at da vi gikk inn i det norske markedet, tror jeg vi undervurderte forskjellene mellom Norge og Sverige. Vi har forsøkt noen svenske konsepter som har fungert dårligere i Norge enn i Sverige. Vi har lært av det, og vi har stor fremgang i Sverige og Baltikum, sier konsernsjef Per Strömberg.