Seks av ti nordmenn sier det er mindre sannsynlig at de vil kjøpe Se og Hør etter avsløringene om bladets arbeidsmetoder, viser en undersøkelse Synovate MMI har gjort for Kampanje og OmnicomMediaGroup.

Den samme undersøkelsen viser at 82 prosent enten er mer negative eller vesentlig mer negative til Se og Hør enn tidligere.

– Vi opplever dette som svært høye tall og en vesentlig svekking av bladets omdømme, sier Espen Klepper, viseadministrerende direktør i OmnicomMediaGroup.

Undersøkelsen ser også på hvordan avsløringene i Håvard Melnæs’ bok «En helt vanlig dag på jobben» vil kunne innvirke på salget av Se og Hør. 59 prosent svarer at det er mindre sannsynlig at de vil kjøpe kjendisbladet heretter.

– Slik vi ser det er Se og Hør tjent med å kommunisere konkrete tiltak som kan bidra til å gjenvinne tilliten hos både gamle og nye lesere. Sammenlignet med andre annonsører som tidligere har fått negativ medieomtale er det all grunn til å tro at dette er mulig, sier Klepper.

Tirsdag publiserte NA24 en tilsvarende undersøkelse. Denne undersøkelsen viste stikk motsatt resultat, nemlig at seks av ti med stor sannsynlighet vil fortsette å kjøpe bladet.