Kvinnedramaet som utspiller seg på Grønland har Juliette Binoche og Gabriel Byrne i hovedrollene, og var torsdag åpningsfilm på den 65. utgaven av filmfestivalen i Berlin.

Men selv om store deler av filmen er tatt opp i norsk vinterlandskap på Finse, var det helt umulig for de spansk-franske produsentene og regissør Coixet å få i stand en avtale med en norsk co-produsent. Ingen norske investorer ville heller skyte penger inn i prosjektet. Det skriver Aftenposten.

Da avisen spurte spanske Coixet om hun var skuffet over Norge som filminnspilingsland på pressekonferansen for filmen i Berlin, ble hun temmelig agitert over forholdene og mottakelsen hun fikk i de norske fjellene.

— Vil du ha sannheten, spurte hun kraftig fremoverlent , og fortsatte med en grusom kanonade mot Norge. Til latter og lett forskrekkelse fra flere hundre internasjonale filmjournalister som fulgte pressekonferansen.

— Norge behandlet oss virkelig ille, sa Coixet og klaget blant annet over prisene, kvaliteten på maten, overnattingen og frokost- og kaffeserveringen.

— Vi prøvde virkelig hardt å få med oss en norsk co-produsent. Og vi var flere ganger i landet med manuset, men det var tydeligvis ingen som skjønte det. De hadde vel andre ting å investere i, gjetter jeg. Men jeg må si: Forholdene vi hadde der, og pengene vi måtte betale for mat og opphold var virkelig galsskap, sa hun.

— En gang kom jeg over Gabriel Byrne og Juliette Binoche sittende som forskremte skolebarn på hotellet. De forklarte at de ikke fikk kaffe. Mitt inntrykk av Norge er ikke bra. Det var noen hyggelig folk som kjørte snøscooter for oss, men ellers, som land og produksjonsområde for film … æsj, sa hun og snøftet.

Sa nei til filmstøtte

Norsk filminstitutt bekrefter at de to ganger sa nei til søknader om ca. tre millioner kroner i co-produksjonsmidler fra produsent Maria Ekerhovd i Mer Film AS.

— Det var synd at vi ikke fikk til dette samarbeidet. Isabel Coixet er en merittert og kreativ regissør som vi så frem til å samarbeide med, men slik ble det altså ikke, sier Ekerhovd.

Opprinnelig var det planlagt å bruke ca. ni milioner kroner av produksjonsbudsjettet i Norge, men dette endte langt lavere da ingen norske investorer ville bidra til prosjektet.

Halverte antall innspillingsdager

Leder Sigmund Elias Holm i Vestnorsk filmkommisjon, som la forholdene til rette for produsentene av filmen, opplyser at antall planlagte innspillingsdager for Nobody wants the night i Norge ble bortimot halvert da det var umulig å få til norsk co-produksjon.

Norge er dessuten uten en såkalt incentivavtale, som gir utenlandske filmprodusenter skatterefusjon på mellom 15 og 30 prosent av innspillingsutgiftene i en rekke andre land.

— Istedenfor at vi fikk laget flere bygninger og igloer på fjellet ved Finse, ble disse scenene og det meste av interiørscenene flyttet til Bulgaria med falsk snø, forklarer han.

Det synes tydelig i filmen der flere av skuespillerne stadig har syntetisk «snø», som ikke smelter, klistret til ansikt, hår og klær.

Juliette Binoche, som spiller kona til den amerikanske nordpolfareren Robert Peary, opplyste også på pressekonferansen torsdag at enkelte av de verste kuldescenene filmen faktisk ble filmet i et studio på Tenerife.

— Kan du tenke deg å valse rundt med pels på Tenerife i juni? Det var ganske varmt! Vi måtte virkelig mane frem og forestille oss kuldegysningene, som jo ikke var der i fysisk forstand, lo hun.

Mistet unik sjanse

— Det er ingen tvil om at Norge som filmnasjon mistet en unik sjanse til å være med på et spennende kvalitetsprosjekt, som attpåtil endte opp som åpningsfilm i Berlin, sier Sigmund Elias Holm.

Han medgir at det som nordmann blir en smule flaut å komme på rødløperpremieren med resten av gjengen bak filmen i Berlin torsdag kveld.

— Scenisk, gjennom landskapet på Finse, har Norge absolutt levert. Men ellers ble dette en veldig blandet opplevelse. Vi skulle gjerne sett at Norge sto som co-produksjonsland på denne filmen. Slik det endte, blir det veldig vanskelig for oss å profilere denne filmen som norsk i vårt videre arbeid med å friste filmskapere hit, sier han.

Avdelingsdirektør Sveinung Golimo i Norsk filminstitutt opplyser at Nobody wants the night ikke nådde opp i prioriteringene under de to søknadsrundene der den ble vurdert.

— Vurderingen var at den norske deltakelsen i prosjektet var for lav. Dessuten mente vi at publikumspotensialet for filmen i Norge var for beskjedent, sier han.

Produsentene hadde som målsetting at de skulle selge ca. 30.000 kinobilletter i Norge.

- Flaut og uheldig

— Flaut og uheldig, sier direktør for reiseliv og kultur i Virke, Hilde Charlotte Solheim, om erfaringene som kommer frem rundt innspillingen av den spansk-franske filmen.

— Nå haster det virkelig med at Norge endelig får på plass en incentivavtale for co-produksjon av film her i landet. Filmbransjen i Norge risikerer å gå glipp av mange oppdrag fremover hvis dette ikke skjer, legger hun til.

Virke forventet at Regjeringen ville ta inn en incentivavtaleordning i statsbudsjettet for 2015, og oppfordret nylig Finansdepartementet på nytt med å forsere arbeidet med dette.

IKKE FORNØYD: - Norge behandlet oss virkelig ille, sier Isabel Coixet etter å ha spilt inn filmen «Nobody wants the night» på Finse.
JOEL RYAN/SCANPIX