Høyres skolepolitikk de neste fire årene ble vedtatt på Høyres landsmøte i ettermiddag. Det ble strid og kampvoteringer på flere punkter:

Flertallet støttet å innføre karakterer fra 5. klasse i barneskolen. Hensikten er å forberede elevene på virkeligheten som kommer på ungdomsskolen.

Unge Høyres Gaute Arild Kandal Hoel fortalte under debatten om sine erfaringer da familien bodde i Finland, der det er karakterer på barneskolen.

— Jeg ønsker at alle skal få det samme forspranget som jeg hadde da jeg kom tilbake til Norge. Karakterer gir større disiplin og arbeidslyst, sa Kandal Hoel.

Striden gikk på om dette er noe som skal bestemmes sentralt, eller om man skal la kommunene selv få avgjøre om det skal være karakterer i barneskolen.

Fremskrittspartiet er også for å innføre karakterer i barneskolen, mens Venstre på sitt landsmøte sa nei.

Fjerner nynorsk-karakteren

Med 187 mot 112 stemmer vedtok landsmøtet at Høyre vil fjerne ordningen med egen karakter og eksamen i sidemål i ungdomsskolen og videregående skole. Flere representanter fra Vestlandet tok ordet for å tale imot forslaget, men det hjalp lite.

— Når Høyre er et kunnskapsparti må vi sørge for at elevene lærer mer, ikke mindre, oppfordret Bjørn Lødemel, Sogn og Fjordane Høyre.

Han fikk støtte av fylkesfelle Lise-May Sæle.

— Ingenfotballtrener ville sagt at for å bli bedre å skyte med høyrefoten, så skaldu slutte å skyte med venstrefoten. Slik er det med sidemålet også, sa hun.

Men argumentene om at norske elever trenger færre fag for å bli bedre i de andre, vant frem. For å sukre pillen, fikk redaksjonskomiteen lagt inn en formulering om at skolen skal "bruke tekster både på bokmål og nynorsk gjennom hele skoleløpet".

— Det er positivt, og vi kan støtte at sidemålet fjernes i videregående skole. Men å avvikle det også i ungdomsskolen er feil, da får ikke elevene den grunnleggende opplæringen, sa Lødemel.

Flytter eksamen

Fremtidens russ kan muligens gå lettere tider i møte. Unge Høyre fikk nemlig flertall for sitt forslag om å flytte den avsluttende eksamen i videregående skole til før russetiden.

Programkomiteen og redaksjonskomiteen gikk imot forslaget, men uten debatt ble forslaget vedtatt.

Også et forslag om å gjennomføre forsøk med anonym retting av elevarbeid ble vedtatt.