Høyres nestleder Bent Høie kan ikke se at det er nødvendig å prioritere mellom disse to gigantiske samferdselsprosjektene.

— Motsetningene mellom de to prosjektene, Intercity og fergefri E39, er oppkonstruert. Årsaken er at det ikke handler om de samme pengene, sier Høie til VG.

Full Intercity-utbygging fra Halden, Skien og Lillehammer til Oslo, har en anslått prislapp på 130 milliarder kroner. Dette må staten finansiere, mener Høie.

Fergefri E39 fra Kristiansand til Trondheim er kostnadsregnet til 100 milliarder kroner og kan finansieres ved hjelp av bompenger, mener han. Arbeiderpartiet kaller det urealistisk.

— Jeg skjønner at Høyre har lyst til å vinne valget, men jeg trodde de var et ansvarlig parti, sier partiets samferdselspolitiske talskvinne Anne Marit Bjørnflaten.

— Det Høyre sier er urealistisk. Vel er betalingsviljen stor på Vestlandet, men å ta inn 130 milliarder kroner på bompenger - det kan vi ikke gjøre. Ikke bare vil det binde opp budsjettene fram til 2030, men også i mange tiår etter det. Det vil gå ut over resten av landet, sier Bjørnflaten.