• I rekordåret 1999 brukte vi 10,5 milliarder på julehandelen. I fjor dempet de høye strømprisene handleiveren i desember.
  • Mobiltelefoner, bøker, cd-er og vintersportsutstyr er de mest populære gavene blant de unge. Eldre foretrekker å få klær.
  • Hordalendingene er blant dem som bruker mest penger på julegaver. Sørlendinger og folk fra Sogn og Fjordane bruker minst.

Det viser beregninger Handels— og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH) har gjort. Ut fra tidligere års desembertall, beregner HSH at innbyggerne i Hordaland i år kommer til å bruke gjennomsnittlig 2548 kroner på julehandel. Folk fra Oslo bruker desidert mest penger - 2981 kroner per innbygger.

Samtidig venter HSH at vi i år kommer til å bruke mer penger enn noensinne før jul.

— Renten er lav, den personlige økonomien i bedring, og optimismen større enn i fjor. Alt dette gir vanligvis høyere privat forbruk. Det vil føre til at vi bruker mer på julegaver i år enn i fjor, tror Jan Tore Klovland, professor i samfunnsøkonomi ved Norges Handelshøyskole.

I en undersøkelse Opinion har foretatt for Bergens Tidende, svarer bare ti prosent at de vil bruke mer penger i år enn i fjor på julegaver. Når regnskapet skal gjøres opp julaften, blir sannheten ofte en annen.

— Det er lett å kjøpe mer enn en har tenkt. Og det vil alltid være noen som kjøper over evne, sier Jan Tore Klovland.

Tre år med nedgang

I 1999 la vi igjen 10,5 milliarder kroner i kassaapparetene før jul. Omsetningen de tre siste årene kom ikke opp mot dette tallet. I år regner Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon med at 1999-rekorden blir slått med 200 millioner kroner.

— HSH har truffet godt med kalkylene sine tidligere i år. Det håper vi de gjør nå også, sier direktør Knut Eliassen i Lagunen Storsenter.

Foreløpig er det for tidlig med sikkerhet å si hvilken retning årets julehandel tar.

— Det er fra slutten av inneværende uke julerushet for alvor setter inn, sier Knut Eliassen.

Strømsjokket virket inn

Sammenliknet med i fjor, har Lagunen hatt en gjennomsnittlig omsetningsvekst på 7 prosent de siste månedene. Nå er direktøren spent på om økningen holder seg like høy ut året.

— I fjor la de høye strømprisene en demper på julehandelen. Nå er folks kjøpekraft bedre. De siste månedene har vi merket at hver besøkende i Lagunen legger igjen mer penger enn før hos oss, særlig på matvarer, sier senterdirektøren.

Sørlendingene gjerrigst

Hordalendingene hører altså hjemme blant dem med størst gjennomtrekk i lommeboken. Sørlendingene er de gjerrigste i landet. Det er anslått at folk i de to Agder-fylkene bare vil bruke henholdsvis 1.515 og 1.857 kroner i snitt på julehandelen. Sogninger, sunnfjordinger og nordfjordringer bruker også vanligvis langt mindre på julehandel enn gjennomsnittsnordmannen.

Hvilke julepresanger kjøper vi helst? Svaret avhenger av hvem gaven er til.

— I medgangstider ser vi gjerne at det kjøpes mer smykker og pynt enn ellers. Ellers er bruksgjenstander til hus og hjem alltid populære gaver, sier Lagunen-direktør Knut Eliassen.

Mobiltelefoner i skuddet

Hos de yngste er mobiltelefon en sikker vinner under treet. Det er en rivende utvikling i utvalget. Modellene som i fjor var siste skrik, blir nå karakterisert som avleggs av mange unge. Nå går det i små, hendige telefoner med muligheter til å sende MMS - bildemeldinger til hverandre. Salget av de såkalte kameratelefonene, mobiltelefoner som du kan ta og sende bilder med, har eksplodert de siste månedene. Mobiltelefonselskapene har stimulert salget ved frem til nå å la kjøperne sende gratis MMS-meldinger. Nå er det imidlertid slutt på den moroen.

Snowboard er «ute»

Blant unge vintersportsentusiaster er snowboard ikke lenger «in».

— Kunder over 25 år kjøper nesten utelukkende carvingski. De som er yngre, går også bort fra snowboard. Flere og flere av dem velger carvingski, sier Raymond Sjøstrøm i G-Sport i Bergen Storsenter.

Sportsbransjen håper på snarlig vinter. Det vil sette fart i omsetningen. Før jul i fjor var det skiføre på Voss. Det er det ikke nå. Derfor melder de fleste sportsbutikkene foreløpig om en litt avventende julehandel.

Litt mer tilårskomne julekunder kjøper verken snowboard eller carvingski. Klær og en god bok står som oftest høyest på ønskelisten i aldersklassen + 30. Desember er dessuten musikkforretningens beste salgsmåned. Cd-er er alltid populære gaver.