Det melder VG Nett. En britisk havarirapport fra 1997 kan inneholde løsningen på havariet på Stord — der fire mennesker omkom i Atlantic Airways-flyet.

Ifølge den britiske rapporten er det ikke mulig å løse ut spoilerne på BAe 146-200-flyet om ikke sensorer på hjulleggene registrerer at flyet har solid bakkekontakt.

Hvis flyet lander hardt - som Atlantic Airways-flyet på Stord gjorde - og deretter spretter opp igjen i luften, uten kontakt med underlaget, vil ikke spoilerne felles ut, selv om kapteinen da trekker i spoilerhåndtaket «etter boka».

Ifølge vitner som så dødsulykken på Stord, fortsatte flyet «som på en damppute» bortover den fuktige rullebanen, skriver VG Nett.

Det kan forklare at spoilerne heller ikke ble utløst ved annet forsøk; altså grunnet mangel på målbar kontakt mellom hjulene og bakken - som er påkrevd.

Systemet er konstruert slik for å forhindre at ingespoilerne feilaktig blir utløst i luften før landing - noe som vil forårsake et dramatisk tap av løft, en knallhard landing og et potensielt havari.

Etter det VG har grunn til å tro, studerer den norske Havarikommisjonen i øyeblikket den britiske rapporten med argusøyne.

— Rapporten er interessant, sier havariinspektør Birger Andreas Bull til VG.