Kundesenter
Kundesenter

Homofile gift i kirken

Biskop Ole Christian Kvarme klarte ikke å stoppe homobryllupet i Kampen kirke i Oslo.

Del på e-mail Del på e-mail Del på Facebook Del på Nettby Del på andre nettsteder

Gard Realf Nielsen og Lasse Sandaker giftet seg i dag i Kampen kirke i Oslo. Selve partnerskapsinngåelsen skjedde i våpenhuset, men ringene ble satt på inne i kirkerommet.

Oslo-biskop Ole Christian Kvarme prøvde fredag formiddag å få stoppet seremonien, og det var lenge uklart om den ville gå som planlagt.

Ikke begeistret
– Sognepresten bestemte seg for å kjøre på og heller ta de konsekvensene som måtte komme. Det er vi veldig glad for, forteller brudgom Lasse Sandaker Nielsen til Vårt Land.

Domprost Olav Dag Hauge er ikke særlig begeistret over homobryllupet, og kommer til å ta en samtale med sognepresten om hendelsen.

– Ingen i den kirkelige ledelsen godkjenner at andre instanser enn kirken gjennomfører seremonier i kirken uten at biskopen har godkjent det. I dette tilfellet var det en dommer som sto for en verdslig partnerskapsinngåelse i våpenhuset, sier Hauge til NTB.

Lasse Sandaker Nielsen forstår ikke hvordan biskopen tenker.

– Han må ha veldig lite å gjøre, er kommentaren til Vårt Land.

Det var prest Siri Sunde som ledet seremonien.

OK med homovigsler i kirken? Si din mening!

Del på e-mail Del på e-mail Del på Facebook Del på Nettby Del på andre nettsteder

Siste Kommentarer

Diskuter: Homofile gift i kirken

I kirkens ordninger er det ikke plass for menneske...Les mer

Diskuter: Homofile gift i kirken

En dag skal alle erkjenne at Jesus Kristus er Herr...Les mer

Kirken møter seg selv i døren !

Dette er jo fantastisk :) var på tide, nå må folk ...Les mer
Kundesenter

Diskuter: Homofile gift i kirken

mr agnostic 13. sep, 03:49
Gratulere sier jeg og. Til anonymbruker: Med din tilstnelatende lave intelligens og lavmål kommentar. Du burde blitt brent på bålet for ditt menneskesyn. Det lyser inntoleranse og ren ondskap ut av dine kommentarer. For meg er du en dårlig kristen. Hilsen mr Agnostic "the open minded one".....(og please ikke klag på eventulle skrivefeil- det er ren dissing av dyslketikkere)

Diskuter: Homofile gift i kirken

Trond 13. sep, 06:59
Når ting blir naturstriding vil de alltid slå tilbake på seg selv! Direkte sitat 1 Tim 10: - dem som driver hor, menn som ligger med menn, dem som driver med menneskehandel, løgnere og dem som sverger falskt, og alt annet som strider mot den sunne lære" Gud elsker alle mennesker, men det er gjerningene deres Han hater. Dessverre er det endel kristne som har tatt på seg Guds jobb; å dømme andre. Jesus sa; du skal elske alle andre som deg selv. Det betyr kjære brødre og søsken at uansett legning, homofil eller ikke skal vi elske de(alle mennesker, selv dine fiender), men IKKE deres gjerninger fordi "det strider mot den sunne lære". Men la Gud dømme. Til dere som tror dette handler om kjærlighet, det gjør det ikke. Etter Bibelen blir det kalt begjær...

RE: Diskuter: Homofile gift i kirken

Else Grønn 17. sep, 15:12
Du henviser til sitat fra biblen. Glem ikke at bibelen faktisk er skrevet av mennesker (det kan vel ikke bestrides ?) og at alle religioner er skapt ut fra menneskers behov. Ubegripelig for meg at noen kan mene at kun den religionen de selv tilhører, er den eneste sanne. Like ubegripelig er det at kjærlighet mellom to mennesker i visse tilfeller kan betraktes som synd. Hvem skulle kunne ta skade av disse "gjerninger" ?

Hei Trond...

Arj 13. sep, 09:49
Naturstridig? For dem det gjelder tror jeg du kan være helt sikker på at det er helt naturlig å være glad i en person av samme kjønn.

Men samfunnets normer / regler og miljø har opp gjennom gjort det svært vanskelig for dem det gjelder, heldigvis begynner folk og forstå at dette ikke er noe man velger men at det er medfødt.

Selv i dyreriket fremkommer det individer som er homofile (vennligst ikke bevisst missforstå slik FrP Christoffersen ble til del, og hevd at jeg sammenligner homofile med dyr ;-)

Og Trond du har helt feil, det handler om kjærlighet!

Seksuell aktivitet blir styrt av begjær og jeg er rimelig sikker på at det var det Bibelen opprinnelig refererte til...

RE: Hei Trond...

Trond 13. sep, 16:36
Hei Arj
Begjær i denne sammenhengen var ikke et positivt ord, slå det opp... Seksuell aktivitet blir styrt av kjærlighet mellom to mennesker, til mann og kvinne skapte Han dem for at de skulle være et, fyll jorden osv, litt vanskelig dette for to av samme kjønn! Å drive med de ting jeg refererer til i 1 Tim er ikke synd i seg selv, men en konsekvens av synden i verden. En kan ikke forvente at mennesker som ikke kjenner Jesus som Herre og frelser skal leve etter Hans plan. Bibelen er gitt de kristne som en rettesnorfor hvordan en bør leve, " så det skal gå deg godt" andre som ikke har Jesus i hjertet vil ikke forstå hva de leser, for boken et ord til de troende og ikke til de vantro. Boken er norsk, du forstår alle ordene, men ikke sammenhhengen fordi hjertet ditt er lukket.

RE: Hei Trond...

Mathias 15. sep, 08:55
Hvis du skal la livet ditt styres av en bok, hvorfor velge Bibelen? Det finnes da vanvittig mange langt mer spennende bøker, med mye mindre blod, gørr og vold.

Selv tenker jeg på om jeg skal basere livet mitt på å gå rundt og sulte i Christiania...

Homovigsler i kirken

anne60 13. sep, 10:10
Det er jo lov for homofile å gifte seg nå,så jeg syns det var tåpelig å prøve å stoppe dette bryllupet mellom to menn.

RE: Homovigsler i kirken

kekki 15. sep, 09:00
nei, kirken har ikke avklart dette. at loven er vedtatt i stortinget gjelder ikke vedtaket trosamfunn.

Hva er det bt vil oppnå?

Enkeltvebusk 13. sep, 10:27
En verdslig partnerskapsingåelse forestått av en dommer i våpenhuset i Kampen kirke blir i artikkelen til homofile gift i kirken. Underforstått; en kirkelig handling
At en av "brudgommene", Gard Realf Nielsen er leder i Åpen kirkegruppe, utdannet prest og tidligere ansatt i Oslo bispedømme nevnes ikke.
Åpen kirkegruppe; et kristent fellesskap for lesbiske og homofile.

Diskuter: Homofile gift i kirken

Hilde 13. sep, 11:42
Ja, her er det mange som vil kaste den første stein, gitt! For de som mener bibelen skal tolkes bokstavelig og leves etter, her er etpar godbiter til fra samme "artikkel" som fordømmer homofile: "Når en mann driver hor med en gift kvinne, skal de begge dø..." og "Den som ligger hos en kvinne som har menstruasjon, og har samleie med henne, han har avdekket hennes kilde, og hun har blottet sin blodkilde. De skal begge utryddes av sitt folk." Skal man tolke bokstavelig, så skal man tolke bokstavelig, og da får en jammen følge HELE teksten slavisk!! Rekk opp hånda alle kristne som er imot homofili som ALDRI har gjort som bibelen her beskriver! Og ikke lyve nå, det er synd det og!

Hei igjen Trond

Arj 13. sep, 19:06
Jeg er sikker på at det finnes mer mellom himmel og jord enn vi forstår (vet om), og jeg tror at finnes der en Gud, er det en inkluderende og tilgivende Gud. De 10 bud anser jeg kan være en fornuftig rettesnor i livet.

Noen tanker:
Er mennesker enten kristne eller vantro, finnes ikke noe imellom?
Er det gitt at Bibelen er rett oversatt /redigert fra tidenes morgen?
Når Gud skaper homofile mennesker, håper jeg det betyr at Gud elsker disse menneskene også?
I dyreriket finnes det også homofile, hvordan forklares det?
Når vi vet om alle selvmordene blandt homofile, hvordan kan da noen personer i Kirken fremdeles nekte disse mennesklig verd og aksept?

Håper du kan åpne hjertet ditt for homofile mennesker også, de trenger ekstra støtte som er født med den ekstra byrden i livet.

De ønsker bare å bli akseptert i samfunnet og få like rettigheter som andre mennesker, er det egentlig formye forlangt?

RE: Hei igjen Trond

Lena 14. sep, 00:26
Jeg vil oppfordre deg om å lese artikkelen "Er kristne mot homofile" på denne lenken:
[gudergod.no]
Tror den vil gi deg noen tilfredsstillende svar! Lykke til!

Til Arj.

k 13. sep, 20:36
Ser at du henvender deg til Trond, men det kan jo være greit å få svar fra både trolig han og meg.
Jeg tror på en levende Gud og jeg tror at vi nå er i ferd med å få et tidsskifte i den åndelige tenkning og dimensjon....mørke skal bli mørkere ....og lyset skal bli lysere. Når jeg går på nettet, så ser jeg at det skjer en åndelig oppvåkning der nettopp det du stiller det du stiller ? om først....er det ikke noe midt i mellom? Jo, og der befinner millioner seg verden over. I en opplevd bekvem mellomtilstand der en verken har sagt ja...og amen til å følge Jesus...for det er det dreier seg om...eller nei og har snudd ryggen til Gud. Slik trodde også jeg at jeg skulle surfe gjennom livet for så å kaste ut ankeret i en vel voksen alder og så sette meg på bakerste rad i en ....åndelig død?...kirke. Slik gikk det ikke. Livet ble ikke bare glans...det ble og motbakker..og der møtte jeg Jesus. Jeg ga mitt liv til Han og jeg tok imot Den Hellige Ånd. Jeg begynte å tale i andre tunger og det åpnet opp åpenbaringen om det åndelige. Det ble ikke lenger nødvendig å bruke energi på å diskutere Guds ord fram og tilbake..til å gjøre egne vurderinger og tankesprang...DHÅ viste meg den åndelige visdom og sannhet. Gud vil gjerne ha så mange frelst som mulig, men det kreves mer enn "lunkenhet". Bibelen er klar på at den lunkne vil Gud utspy.. Derfor går det er det et budskap som går verden over nå og det er at du...og andre som ikke har tatt et klart valg skal møte en Jesus som utfordrer og som fører til et klart valg for evigheten. Gud skapte mennesket til mann og kvinne og slik tror vi lar det stå...hvorfor noen mennesker brenner i begjær fra noen av det samme kjønn er for meg en gåte, men det er ikke fra Gud eller i Hans hensikt.

Her kommer en link til llitt annerledes lørdagsunderholdning

[www.god.tv]

Gud er en virkelighet som det fint går ann å dele livet med her på jorden, slik at døden ikke lenger har noen brodd og kun blir en overgang til evigheten der en skal..og vil..kjenne seg hjemme.

Når det gjelder homofili og ekteskapslov sier det mer om nasjonen enn enkeltmennesket. Det er nasjonen som har tatt et veivalg...Gud elsker alle og det er nåde for alle...hvis en vil vende om fra synd og syndig natur. I Norge har den politisk styrte statskirken i alt for stor grad blitt en kamparena for homofili"frigjøringen"...dette er et spill som ikke har noe å gjøre i Kristi kropp...menigheten...dessverre.

Diskuter: Homofile gift i kirken

prest 15. sep, 08:06
ja, vi som er medlemmer må si fra om at vi ikke finner oss i dette! Det er en god oppfordring fra ministeren! En måte er også å engasjere seg, om ikke annet å stemme, ved valg til den kirkelige rådsstrukturen. Og det er langt fra alle kirkens tilsatte som er enig med biskopen.
Hilsen prest

Pinlig

Frode 15. sep, 08:22
Pinlig av Storberget å blande seg inn. Det har ingenting med hat eller noe annet å gjøre enn hva kirken har blitt enig om. Dersom Ap har blitt enig om å holde Frp utenfor sitt eget parti så handler man slik man har blitt enig om - uten at det er forbundet med hat.

Diskuter: Homofile gift i kirken

tove 15. sep, 08:25
Hei!! Skulle ønske at folk lot folk være som de er. Mennesker som er over 18 må få elske den de vil og hvordan de vil? Skulle vel bare mangle? Hva i all verden raker det oss andre hvordan naboen'gjør det'? Kjærlighet er en GOD ting, det blir aldri for mye av den her i verden. La folk være i fred. Disse mørkemennene burde bare vært tiet ihjel, -de er ikke verdt en kalori. Lev og la leve!!

RE: Diskuter: Homofile gift i kirken

kirkegjenger 15. sep, 11:29
Ja det åpner vel for at de fleste avvik kan kreve anerkjennelse for sin avvikende atferd i kirken. Men nå er det vel slik at kriken og de fleste aktører i samfunnet har sett på homoseksualitet som avvik. De 10 siste årene har holdninger endret seg i deler av befolkningen i Norge og en del andre samfunn. Men kan man av den grunn si at homoseksualitet ikke lenger er et avvik og derved påtvinge kirken et annet syn enn hva som har vært rådende i 2000 år?

Homovigsler

Frank 15. sep, 08:32
Kan homovigsler også provoseres frem i en moské - eller er moskér hellig.

Diskuter: Homofile gift i kirken

Tom 15. sep, 09:04
hvorfor ble ikke disse to mennene viet ved alteret som andre folk? er det noe grunn for at de ble viet i våpenhuset????

Tabbe av Gud å skape homser ?

./. 15. sep, 10:28
Eller ?
Var d en annen gud som skapte homsene ?

RE: Tabbe av Gud å skape homser ?

evangelisk kristen 15. sep, 12:55
Gud skapte ikke homser. Gud skapte mennesket syndfritt, men Adam valgte å bryte Guds lov. Dermed ble hele menneskeheten dømt til et liv i slaveri under synden. Ingen mennesker er god på bunn, alle er syndige og fortjener å dø. Jesus døde for våre synder. Det går bra å falle i synd hvis man angrer og innser at det var synd. Hvis man derimot forsvarer fallet og lever i synd, blir man ikke tilgitt og man vil gå fortapt og lide evig fortapelse.

Ha ha ha ha ha ha du e vel ikkje seriøs vel ?

./. 15. sep, 14:01
Så stakkars homser ska lide fordi en fantasi-Eva og Adam spiste et surt eple ?
Helt alvorlig.............

RE: Tabbe av Gud å skape homser ?

St.Ueren 16. sep, 15:58
Gud skapte ikke homofile, like lite som han skapte pedofile, nekrofile, sodomister og andre med avvikende seksuelle legninger. Miljø og egne valg gjennom livet er avgjørende.
Det er gjort vitenskaplige undersøkelser på eneggede tvillinger som viser at kanskje så mange som 6 personer av nær 5000 tvillingpar har arvet sin legning. Dette tilsvarer ca. det antallet som vil og som synes det er helt ok å kjøre på venstre side av veien i Norge....hele tiden!

Den rette tro er utgått fra Trond Giske ???

Johan 15. sep, 11:41
Hvorfor skal kirken på død og liv ødelegges av en politisk "korrekthet" som ikke ser lenger enn sitt eget ? Hvorfor kunne ikke denne "Korrektheten" finne seg sin egen kirke med sitt eget presteskap? Hvorfor er det bare "Giske lærde" som kan påberope seg ordenes "rette" forståelse av begreper som inntolleranse, rettferdighet og likeverd ? Jeg bare spør, kanskje det hele kristne folk bør søke seg over til Islam..... der for en ha sin tro og "kirke" i fred for korrektheten og Trond Giskes meningsfeller.

Diskuter: Homofile gift i kirken

my 15. sep, 11:53
Man bør respektere kirkens regler....feks. er det er vel ingen som går inn ubudt i et hjem og tar seg til rette og bryter alle de reglene som er satt for det hjemmet.,,slik ser jeg på det ang,kirken og.....det er satt "husregler" hvorfor ikke respektere dett bare fordi det er kirken??? dere som som ikke går i kirken til vanlig dere roper høyest om denne saken.......
eg skønner biskopen veldig godt jeg ...dette har ikke først og fremst med homosynet å gjøre tror eg men at man har trosset de regelene som er satt for å få gjennom sin vilje,..dette presten gjorde når han viet dette paret eller såkaldt velsignelsen....det var utrolig barnslig....
Dette er et overtrampmot kirken og dens regler.Og de som roper høyest fordi de synes dette er feil...de har ikke så mye de skulle ha sagt når de ikke går i kirken selv .....dere skjønner ikke helt hva dette går i...men dere kritiserer for det er digg å kritisere det kirken gør...spesielt når det gjelder homofili.

Hør her....så lenge kirken får spenn av skatten eg betaler...

./. 15. sep, 12:57
.....så e kirken like mye mitt hus som de kristne sitt.

Diskuter: Homofile gift i kirken

Ateist 15. sep, 12:34
I Norge i dag er ikke kirken mer enn en symbolsk kulturtradisjon uten innhold. Det er jo bare en liten gruppe av nordmenn som fortsatt lever i en i den religiøse boblen. Folk synes det er trivelig å være medlemmer av statskirken slik at de kan fortsette med de små rituelle handlinger som bryllup, konfirmasjon og barnedåp, samt stikke innom kirken på julaften for å få "den rette julestemningen". Men det er så tydelig og enormt provoserende hvordan krikens representanter tråkker på minoriteter i samfunnet og er spekkfulle av fordommer grunnet sin religiøse overbevisning (som de ikke har noe som helst bevis for og som absolutt ikke hører til den reelle virkelighet). Skal vi akseptere at disse samfunnene i et moderne opplyst samfunn som vi lever i fortsatt skal kunne sette dagsorden for samfunnsdebatten? Naturligvis ikke. Ber derfor alle "bekvemmelighetskristne" om å virkelig vurdere sitt medlemskap i statskirken. Ta til etterretning hva religion egentlig er og medfører, meld dere ut.

Diskuter: Homofile gift i kirken

Lars 15. sep, 19:01
I kirkens ordninger er det ikke plass for mennesket! Greit å vite for de som trenger støtte.

Diskuter: Homofile gift i kirken

G 16. sep, 18:03
En dag skal alle erkjenne at Jesus Kristus er Herre og at Han alene er veien sannheten og livet. Han kom ikke for å dømme verden, men for å frelseDet står " alle som tok imot han( Jesus), har rett til å bli Gud barn.Jeg vet om mennesker som har tatt imot Jesus, og fått en overbevisning om at det å leve i homofilt samliv er synd, på lik linje som det å leve i utroskap og hor er synd. Jesus kalte oss til å ta imot han, verdens beste gave, og omvende oss fra synden i vårt liv. Når vi tar imot Jesus, får vi kraft til å leve et nytt liv, men vi må gi han plass og Herredømme hver dag. Vi finner veien gjennom kristent felleskap, bønn og ved å lese Guds Ord. Gud er en god Gud, som har gitt oss normer og regler for at vi skal ha det best mulig. Av og til kan det være vondt for oss mennesker og si nei til det vi ønsker, men Gud kan fylle all vår trang og gi oss en fred som overgår all forstand! Det har jeg erfart!

Kirken møter seg selv i døren !

endelig 24. sep, 18:40
Dette er jo fantastisk :) var på tide, nå må folk snart forstå at vi ikke kan leve etter 2000 år gammel bok ! ta live i egne hender. eg kan ikke aent enn å le av kirken di snakker jo om seg selv hele veien ! "kirken er åpen for alle"? så hvorfor har ikke homofile lov å gifte seg?

Mangen vet kanskje ikke at i gamle athen var det like normalt med homofili som hetrofili så dette er ikke noe nytt som folk liksom har "funnet på"! Utvikling skjer hele veien sånn er det bare:)

Din kommentar



Uregistrert Uregistrerte innlegg modereres

På grunn av tekniske problemer er påloggingsmuligheten tatt bort inntil videre.

Vi beklager dette.

Bilder

  • GIFT: Gard Realf Nielsen (t.h.) og Lasse Sandaker inngikk partnerskap i våpenhuset i Sandaker kirken i Oslo fredag ettermiddag. Gjestene kunne følge seremonien fra kirkebenkene. Holm, Morten (Foto)

Søk i skattelistene

Eks: Ola Nordmann
  • Her kan du gå på ski

    Fortsatt ikke fått nok av snøen? Her er skiløypene i Bergensområdet. Den interaktive oversikten krever at du har Flash installert på datamaskinen.

  • Vann til folket

    Hele byen snakker om vannkrisen, men hva skjer egentlig med vannet før det når kranen din?

Leder

Kommentar

  • James Bulgers spøkelse

    Barnedrapet som ble symbolet på Storbritannias moralske forfall, ryster igjen De britiske øyer.

Leder

  • Israel tøyer tålmodigheten

    Israels demonstrative benspark på sin beste medspiller tyder på at det trengs mer diplomati i Midtøsten enn noen gang før.

Leserombudet

Leserombudet
  • En gyllen sjanse

    BT bør prioritere grundig journalistikk om trafikk og byutvikling, mener Leserombudet.

NRK1

  • 06:30 Morgennytt
  • 10:00 NRK nyheter
  • 10:05 Folk
  • 10:35 «Nordkaperen» seiler i Indonesia (2)
  • 11:35 Norge rundt
  • 12:00 NRK nyheter
  • 12:10 Herskapelige gjensyn
  • 12:40 Frilandshagen (8)
  • 13:10 Skavlan
  • 14:10 Himmelblå (2)
  • 15:00 NRK nyheter
  • 15:10 Dynastiet (7)
  • 16:00 Derrick (7)
  • 17:00 NRK nyheter
  • 17:10 Herskapelige gjensyn
  • 17:40 Oddasat
  • 17:55 Nyheter på tegnspråk
  • 18:00 Førkveld
  • 18:40 Distriktsnyheter
  • 19:00 Dagsrevyen
  • 19:45 Bedre puls (3)
  • 20:15 Klasse 10 B (9)
  • 20:55 Distriktsnyheter
  • 21:00 Dagsrevyen 21
  • 21:30 Ulykkesfuglen (1)
  • 22:30 Hjernevask (3)
  • 23:10 Kveldsnytt
  • 23:25 Finnmarksløpet
  • 23:55 Poirot: Det tause vitnet
  • 01:40 Sport jukeboks

NRK2

  • 06:30 Morgennytt
  • 10:00 NRK nyheter
  • 10:05 Spøkelsesbilisten
  • 11:00 NRK nyheter
  • 11:05 Hollywood-redaksjonen (4)
  • 11:30 Viten om: Rottene kommer
  • 12:00 NRK nyheter
  • 12:10 Kjærleikens bod (7)
  • 12:30 Åpen himmel: Skaperglede (2)
  • 13:00 NRK nyheter
  • 13:05 Kjærlighet (4)
  • 13:35 Uka med Jon Stewart
  • 14:00 NRK nyheter
  • 14:05 Priit Pärn - animasjonens Pärnograf
  • 15:00 NRK nyheter
  • 15:10 Snowboard Diaries (4)
  • 15:35 Sportsrevyen
  • 16:00 NRK nyheter
  • 16:30 NRK nyheter
  • 17:00 NRK nyheter
  • 17:10 Klasse 10 B (8)
  • 17:50 Billedbrev fra Latin-Amerika
  • 18:00 NRK nyheter
  • 18:03 Dagsnytt 18
  • 19:00 Paralympics i Vancouver
  • 20:15 Aktuelt
  • 20:45 Paralympics i Vancouver
  • 21:55 Keno
  • 22:00 NRK nyheter
  • 22:10 Urix
  • 22:30 Paralympics i Vancouver
  • 23:15 Oppdrag Antarktis (3)
  • 00:05 Bedre puls (3)
  • 00:35 Oddasat
  • 00:50 Distriktsnyheter
Lukk vinduet