Audi tar opp kampen om kongetronen i premiumbilenes rike med BMWs 5-serie og Mercedes-Benz E-klasse.

Ofte er det den sist lanserte bilen som har tronen, og akkurat nå er det BMWs nye 5-serie.

Skal øke salget

Men etter snart syv år kommer en helt ny Audi A6 til våren.

— Audi A6 er en svært viktig modell for oss. Vi gleder oss til å presentere nye Audi A6, jeg er ikke i tvil om at den vil være klassens mest innovative og sportslige bil, sier Vidar Eriksen, direktør for Audi hos importøren Harald A. Møller AS.

A6 er Audis mestselgende modell etter A4, og er en viktig brikke når Audi skal øke salget med 100.000 biler i året for å nå 1,5 millioner solgte biler i 2015.

Den kan rett og slett ikke floppe.

Eksklusiv titt Aftenposten og Svenska Dagbladet har fått en eksklusiv forhåndsvisning av nye Audi A6, like utenfor Ingolstadt, Audis hjemsted.

Renald Lassowski har vært teknisk prosjektleder fra starten og Norbert Weber har vært ansvarlig for interiørdesignet.

Den gamle Audi A6 som ble lansert i mars 2004, så veldig stor ut, med runde, lubne linjer.

Kortere, men bredere 2012-modellen har omfavnet bilverdenens nyeste designtrender.

Nye A6 er stor, men ser likevel slankere ut en forgjengeren. Bilen er én cm kortere, men like høy og én cm bredere.

Det som utmerker seg er en skarp linje som løper over dørhåndtakene fra fronten til baklyktene, en designmessig blåkopi fra både lillebror A4 og storebror A8.

Den er blitt lettere enn forgjengeren, ikke så rart når 20 prosent av karosseriet er aluminium.

Nesten lik A7 Rammen kommer fra A7 og innvendig er den nesten en kopi av A7.

— Bare ved å titte på Audi A7 Sportback kan man tenke seg til hva vi har i vente. Prisene på nye Audi A6 er enda ikke klare, men vi er trygge på at prisene vil glede både nye og eksisterende kunder, sier Eriksen.

Les også: Audi A7 - Smaker av luksus

Kopierer Volvo Bagasjerommet er på 530 liter, og A6 skal også kunne kjøpes med (en helt unødvendig) elektrisk bakluke, som den har arvet fra de dyrere Audi A7 og A8 - luksusmodellene som Audi hele tiden kommer tilbake til.

For Audi har kopiert Volvo. Det låter kanskje merkelig, men Volvo var først ute med å lansere en luksusmodell allerede i 1982, som senere ble etterfulgt av en rimeligere modell.

Det var da Volvo lanserte sin 760. Først to år senere kom den billigere 740-versjonen, men da med plenti direktørluksus.

Les også: Volvo gir opp luksusdrøm

Nå gjør Audi i prinsippet det samme.

Nye Audi A6 er utrustet med bilstereosystem, en touch-skjerm som kan nedfelles i instrumentpanelet, tosoners air conditioning og Audis infotainmentsystem.

Dessuten er start-stopp-systemet standard på alle modellene.

Må grave dypt I tillegg finnes et vell av ekstrautstyr som er standard påde dyrere A7 og A8. Men da må man grave dypt i lommeboken.

Det finnes nesten bissart mye å krysse av for på utstyrslisten, blant annet Audis signatur LED-lys, adaptiv luftfjæring, Bang & Olufsen-anlegg og mye mer.

Når det gjelder sikkerhet har Audi kommet langt. Pre Sense Basic er et system som strammer beltene og lukker vinduer og takluke om det skulle oppstå en kritisk trafikksituasjon.

Innstegsmodellen blir en toliters dieselmotor med 177 hk, og en enklere utstyrspakke.

Ellers følger motoralternativene A7, med V6-ere i både bensin- og dieselvariantene. Amen A6 har også en gjerrig tolitersdiesel som skal dra bare 0,49 l/mil og slipper ut 128g CO2/km.

Den virkelige perlen er likevel en arv fra A7 - en buldrende 3.0 V6-diesel med 204 hk med et forbruk på bare 0,52 l/mil og CO2-utslipp på 137 g/km.