Sommeren er høysesong for å miste, bli frastjålet eller ødelegge mobilen, ifølge teleoperatørene og forsikringsselskapene bt.no har snakket med. I tillegg til slagskader ved å miste mobilen i bakken, er det fuktskadene som topper statistikken. Ofte er det ikke bare oss selv som får en dukkert når solen skinner.

— Mobilene lever et farlig liv om sommeren. Vi vil være tilgjengelig på ferie, og går med mobilen i shorts- eller brystlommen. En gjenganger er at mobilen faller i vannet når man skal om bord i båt, sier Emma Elisabeth Vennesland, assisterende informasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring og If.

Mer utendørs, mer skader

Slike uhell erstattes ikke av tradisjonelle reiseforsikringer, som normalt bare dekker tyveri. Rundt 300.000 nordmenn velger derfor årlig å trygghetsforsikre mobilen sin, selv om Forbrukerrådet mener dette er bortkastet.

Codon forsikring håndterer Netcoms mobilforsikring. I fjor utbetalte selskapet 30 millioner kroner som følge av tyveri eller skade på mobiltelefoner. Lommetyverier, samt tyveri fra strand, flyplasser, parker eller utesteder, dominerer om sommeren.

— Skadede telefoner ser vi en økning av om sommeren fordi folk har mer fritid og er mer aktive. Man bruker rett og slett telefonen mer utendørs, sier Henrik Næss, skadesjef i Codon forsikring.

**Les også:

Mobilen som nekter å dø**

Slik ødelegger vi mobilen

Dette er de vanligste mobiltabbene i sommerhalvåret, ifølge selskapene vi har snakket med:

  • Man glemmer seg og hopper i sjøen med mobilen. Eller at mobilen går i sjøen når man bøyer seg fremover med mobilen i brystlommen.
  • Mobiler som går i do.
  • Folk som legger mobilen på biltaket, for deretter å kjøre over mobilen.
  • Glemmer å ta mobilen ut av lommen før man sender buksen i vaskemaskinen.
  • Mobiltelefoner som får smake brus og pils.
  • Mobiler som flater ut etter å ha blitt mistet mange nok ganger i bakken.
  • Ungdommer som mister mobilene fra karuseller når de er på tivoli.
  • Folk som ikke finner igjen mobilen sin, og ender opp med å kjøre over den med gressklipperen. — Ikke gi iphone til barna

Gjensidige, som leverer Telenors mobilforsikring, får daglig telefoner fra folk som har mistet eller ødelagt mobilen sin.

— For mange er ikke mobiltelefonen bare en mobiltelefon, men en liten datamaskin hvor man har både kalender, bilder og adresser. Derfor føles det som en personlig tragedie når mobilen forsvinner. Man bør alltid tenke gjennom hva man har lagret av personlige opplysninger både av tekst og bilder, i tilfelle mobilen skulle komme på avveie, sier Arne Voll, informasjonsansvarlig i Gjensidige.

Utbetalingene fra forsikringsselskapene har økt i takt med at dyrere telefoner som iphone kom på markedet. Skadesjef i Codon advarer mot å kjøpe iphone til poden.

— Vi ser at mange under 15 år benytter iphone. Det er ikke alltid en heldig miks av den høye prisen på en slik telefon, og en 13-årings evne til å sikre den gode nok. Her ender dessverre en god del opp med å måtte ta regningen selv, sier Henrik Næss.

Hvordan har du ødelagt mobilen din? Del gjerne erfaringer her.